Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Centralny rejestr osób uprawnionych do wykonywania zawody medycznego

Od 26 marca 2024 r. osoby posiadające wykształcenie lub kwalifikacje do wykonywania zawodów:

  • asystentka stomatologiczna,
  • elektroradiolog,
  • higienistka stomatologiczna,
  • instruktor terapii uzależnień,
  • opiekun medyczny,
  • optometrysta,
  • ortoptystka,
  • podiatra,
  • profilaktyk,
  • protetyk słuchu,
  • technik farmaceutyczny,
  • technik masażysta,
  • technik ortopeda,
  • technik sterylizacji medycznej,
  • terapeuta zajęciowy

mogą składać wnioski o wpis do ww. rejestru.

Do składania wniosków uprawnione są osoby, które spełniają wymogi określone w art. 2 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, w tym:

  1. posiadają wykształcenie uzyskane w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, kwalifikacje uzyskane w systemie oświaty lub inne kwalifikacje, wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego określone w załączniku do ww. ustawy, albo
  2. przed 26 marca 2024 r.  uzyskały tytuł zawodowy magistra lub magistra inżyniera lub równorzędny na kierunku studiów wymienionym w zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego, oraz
    w okresie 5 lat przed 26 marca 2024 r.  wykonywały czynności zawodowe, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, przewidziane dla tego zawodu.

 

Jak złożyć wniosek

Wnioski składa się za pośrednictwem rejestru dostępnego pod adresem: rizm.ezdrowie.gov.pl do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny, a w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody – do Wojewody Mazowieckiego.

Szczegółowe informacje oraz instrukcja opisująca proces składania wniosku jest dostępna pod adresem: https://rizm.ezdrowie.gov.pl/howToUseRizm

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku

  • odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykształcenie lub kwalifikacje wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego lub dokumentu uprawniającego do wykonywania danego zawodu medycznego uznanego na mocy umowy międzynarodowej lub porozumienia,
  • odwzorowanie cyfrowe zaświadczenia o odbyciu przez technika farmaceutycznego praktyki
    w aptece –  jeżeli dotyczy,
  • odwzorowanie cyfrowe decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego wydanej na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej – w przypadku osoby posiadającej kwalifikacje do wykonywania zawodu medycznego nabyte w państwach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 lit. b oraz d ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, której uznano te kwalifikacje,
  • odwzorowanie cyfrowe dokumentu potwierdzającego uznanie praktyki zawodowej w przypadku technika farmaceutycznego, któremu uznano tę praktykę odbytą w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska.

Osoby, o których mowa w pkt 2, do wniosku o wpis do rejestru załączają dodatkowo odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających ukończenie studiów, o których mowa w zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia oraz odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykonywanie czynności zawodowych, o których mowa w art. 13 ww. ustawy.

Wniosek o wpis do rejestru należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Opłata za złożenie wniosku

Opłatę w wysokości 100 zł należy złożyć na rachunek bankowy wskazany przez Urząd Wojewódzki, do którego składany jest wniosek.

Numer rachunku bankowego: 74 1010 1528 0012 1222 3100 0000

Tytułem: „opłata za wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego”.

Informacje na temat numeru rachunku bankowego, na które należy wpłacić opłatę są dostępne również podczas wypełniania wniosku w rejestrze.

Termin składania wniosku

Osoby, o których mowa w pkt 1 i 2 składają wniosek w okresie od 26 marca 2024 r. do 26 września 2024 r.

Osoby te mogą wykonywać swój zawód bez uzyskania wpisu do rejestru do 26 marca 2025 r.

Dla pozostałych osób uzyskanie wpisu do rejestru jest wymogiem obligatoryjnym do podjęcia pracy w zawodzie, dlatego powinny złożyć wniosek po spełnieniu wymogów określonych w ustawie o niektórych zawodach medycznych i przed rozpoczęciem pracy.

 

Kontakt

Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie
tel. 17 867 16 12
pokój 612, 6 piętro

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. poz. 1972 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 334).
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1771).

 

Poniżej załączona karta rozwoju zawodowego dotyczy osób, które uzyskały wpis do centralnego rejestru osób uprawnionych do wykonywania zawody medycznego przed 01.01.2025 r.

 

Ustawiczny rozwój zawodowy

Osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego, przez aktualizację swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Ustawiczny rozwój zawodowy może być realizowany przez kształcenie podyplomowe (szkolenie specjalizacyjne, kurs kwalifikacyjny) lub doskonalenie zawodowe (kurs doskonalący, samokształcenie).

Koszty ustawicznego rozwoju zawodowego ponosi osoba wykonująca zawód medyczny lub podmiot, w którym wykonuje ona zawód medyczny, lub jednostka prowadząca daną formę ustawicznego rozwoju zawodowego.

Ustawiczny rozwój zawodowy odbywa się w 5-letnim okresie rozliczeniowym, zwanym dalej „okresem edukacyjnym”. Okres edukacyjny rozpoczyna się z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym osoba wykonująca zawód medyczny uzyskała wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Dla osób wpisanych do Centralnego Rejestru w roku 2024 okres edukacyjny rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 2025 r., natomiast dla osób wpisanych w 2025 roku okres edukacyjny rozpocznie się z dniem 1 stycznia 2026 r.

Osobie wykonującej zawód medyczny, za udział w poszczególnych formach kształcenia podyplomowego lub doskonalenia zawodowego, przysługują punkty edukacyjne. Liczba punktów za poszczególne formy ustawicznego rozwoju zawodowego oraz dokumenty potwierdzające ich realizacje znajduje się w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024 r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne.

Dopełnienie obowiązku ustawicznego rozwoju zawodowego polega na uzyskaniu w 5-letnim okresie edukacyjnym co najmniej 200 punktów edukacyjnych za udział w wybranych formach ustawicznego rozwoju zawodowego, w tym 120 punktów edukacyjnych za udział w kursie doskonalącym.

Osoba wykonująca zawód medyczny dokumentuje ustawiczny rozwój zawodowy w karcie rozwoju zawodowego (wzór karty rozwoju zawodowego)

Po ukończeniu okresu edukacyjnego, wojewoda będzie potwierdzać dopełnienie obowiązku ustawicznego rozwoju w karcie rozwoju zawodowego.

W terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia okresu edukacyjnego kartę rozwoju zawodowego wraz z kopią dokumentów potwierdzających realizację ustawicznego rozwoju zawodowego należy przekazać do Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, ul. Grunwaldzka 15 pok. 612 celem potwierdzenia dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego.

 

Pliki do pobrania: