Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Zdrowie

Aktualności

Szanowni Państwo,

uprzejmie informuję, że komunikat ws. możliwości przystąpienia do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES) w okresie 5 lat od uzyskania potwierdzenia zakończenia szkolenia specjalizacyjnego jest już na stronie MZ pod linkiem: https://www.gov.pl/web/zdrowie/komunikat-w-sprawie-mozliwosci-przystapienia-do-panstwowego-egzaminu-specjalizacyjnego-pes-w-okresie-5-lat-od-uzyskania-potwierdzenia-zakonczenia-szkolenia-specjalizacyjnego

Od 26 marca 2024 r. osoby posiadające wykształcenie lub kwalifikacje do wykonywania zawodów:

  • asystentka stomatologiczna,
  • elektroradiolog,
  • higienistka stomatologiczna,
  • instruktor terapii uzależnień,
  • opiekun medyczny,
  • optometrysta,
  • ortoptystka,
  • podiatra,
  • profilaktyk,
  • protetyk słuchu,
  • technik farmaceutyczny,
  • technik masażysta,
  • technik ortopeda,
  • technik sterylizacji medycznej,
  • terapeuta zajęciowy

mogą składać wnioski o wpis do ww. rejestru.

Do składania wniosków uprawnione są osoby, które spełniają wymogi określone w art. 2 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, w tym:

  1. posiadają wykształcenie uzyskane w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, kwalifikacje uzyskane w systemie oświaty lub inne kwalifikacje, wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego określone w załączniku do ww. ustawy, albo
  2. przed 26 marca 2024 r.  uzyskały tytuł zawodowy magistra lub magistra inżyniera lub równorzędny na kierunku studiów wymienionym w zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego, oraz
    w okresie 5 lat przed 26 marca 2024 r.  wykonywały czynności zawodowe, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, przewidziane dla tego zawodu.

Jak złożyć wniosek

Wnioski składa się za pośrednictwem rejestru dostępnego pod adresem: rizm.ezdrowie.gov.pl do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny, a w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody – do Wojewody Mazowieckiego.

Szczegółowe informacje oraz instrukcja opisująca proces składania wniosku jest dostępna pod adresem: https://rizm.ezdrowie.gov.pl/howToUseRizm

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku

  • odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykształcenie lub kwalifikacje wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego lub dokumentu uprawniającego do wykonywania danego zawodu medycznego uznanego na mocy umowy międzynarodowej lub porozumienia,
  • odwzorowanie cyfrowe zaświadczenia o odbyciu przez technika farmaceutycznego praktyki
    w aptece –  jeżeli dotyczy,
  • odwzorowanie cyfrowe decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego wydanej na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej – w przypadku osoby posiadającej kwalifikacje do wykonywania zawodu medycznego nabyte w państwach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 lit. b oraz d ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, której uznano te kwalifikacje,
  • odwzorowanie cyfrowe dokumentu potwierdzającego uznanie praktyki zawodowej w przypadku technika farmaceutycznego, któremu uznano tę praktykę odbytą w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska.

Osoby, o których mowa w pkt 2, do wniosku o wpis do rejestru załączają dodatkowo odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających ukończenie studiów, o których mowa w zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia oraz odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykonywanie czynności zawodowych, o których mowa w art. 13 ww. ustawy.

Wniosek o wpis do rejestru należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Opłata za złożenie wniosku

Opłatę w wysokości 100 zł należy złożyć na rachunek bankowy wskazany przez Urząd Wojewódzki, do którego składany jest wniosek.

Numer rachunku bankowego: 74 1010 1528 0012 1222 3100 0000

Tytułem: „opłata za wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego”.

Informacje na temat numeru rachunku bankowego, na które należy wpłacić opłatę są dostępne również podczas wypełniania wniosku w rejestrze.

Termin składania wniosku

Osoby, o których mowa w pkt 1 i 2 składają wniosek w okresie od 26 marca 2024 r. do 26 września 2024 r.

Osoby te mogą wykonywać swój zawód bez uzyskania wpisu do rejestru do 26 marca 2025 r.

Dla pozostałych osób uzyskanie wpisu do rejestru jest wymogiem obligatoryjnym do podjęcia pracy w zawodzie, dlatego powinny złożyć wniosek po spełnieniu wymogów określonych w ustawie o niektórych zawodach medycznych i przed rozpoczęciem pracy.

Kontakt

Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie
tel. 17 867 16 12
pokój 612, 6 piętro

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. poz. 1972 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 334).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1771).

 

VII edycja – Badanie stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Ruszyła kolejna edycja badania poziomu informatyzacji podmiotów leczniczych.

W ramach Badania do podmiotów leczniczych zarejestrowanych w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą w dniu 5 czerwca br. Centrum e-Zdrowia wysłało link do formularza ankietowego, składającego się z 45 pytań dotyczących przede wszystkim obszaru informatyzacji.

Zachęcamy podmioty wykonujące działalność leczniczą, które na swoje skrzynki
e-mail dostępne w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) otrzymały link do formularza ankietowego do jego wypełnienia.

Czas na przesłanie wypełnionych ankiet upływa 23.06.2023 r.

Celem badania jest pozyskanie od podmiotów wykonujących działalność leczniczą (PWDL) aktualnych informacji dotyczących stopnia ich informatyzacji i przygotowania do wypełnienia obowiązków w zakresie prowadzenia i udostępniania dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, w tym elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), o której mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji  w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2022 r. poz. 1555, z późn.zm. – „ustawa o SIOZ”) oraz rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 1153, z późn. zm.).

Jednocześnie badanie pozwoli na zebranie danych dot. wykorzystywania, w ramach prowadzonej przez PWDL działalności, rozwiązań z obszaru nowych technologii, w szczególności telemedycyny czy sztucznej inteligencji oraz planów na przyszłość w tym zakresie. Kolejnym z celów jest zebranie  informacji dotyczących ich oczekiwań w zakresie nowych rozwiązań z obszaru cyfryzacji ochrony zdrowia, których centralne wdrożenie przyczyniłoby się do wzrostu efektywności i jakości udzielania przez nie świadczeń medycznych.

Wyniki badania stanowić będą cenne źródło informacji nie tylko na temat obecnego stanu informatyzacji podmiotów leczniczych, ale również pozwolą na zwiększenie efektywności planowania i wdrażania nowych rozwiązań związanych z e-zdrowiem.

Pytania dotyczące badania można kierować na adres mailowy: ankieta_cez@cez.gov.pl lub na infolinię: tel. 19 239.

 

Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia poinformowała o aktualizacji portalu https://diety.nfz.gov.pl. Dzięki wprowadzonym zmianom korzystanie z niego jest teraz jeszcze łatwiejsze. W portalu znaleźć można:

  • 10 planów żywieniowych opartych na diecie DASH, np.: Hashimoto, cukrzyca, senior, czy nadwaga i otyłość
  • możliwość indywidualnego doboru planu żywieniowego do preferencji użytkownika
  • plan żywieniowy dla rodziny
  • ponad 7500 przepisów w różnych kalorycznościach, opracowanych przez dietetyków
  • filmy kulinarne z przygotowania przepisów np. na dania Superfood
  • artykuły na temat zdrowego odżywiania
  • quizy o zdrowych nawykach
  • e-booki z przepisami.

Portal spełnia wymogi dotyczące dostępności cyfrowej, zobacz deklarację dostępności.

Pliki do pobrania:

Ministerstwo Zdrowia – Departament Pielęgniarek i Położnych uprzejmie informuje, że 5 lutego 2020 roku w Ministerstwie Zdrowia uroczyście zainaugurowano Międzynarodową Kampanię „Nursing Now” Polska. 200 lat temu urodziła się wybitna reformatorka współczesnego pielęgniarstwa Florence Nightingale, w związku z tym Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła rok 2020 Międzynarodowym Rokiem Pielęgniarki i Położnej. Celem kampanii jest przede wszystkim podniesienie prestiżu zawodu pielęgniarki, położnej oraz pokazanie roli i znaczenia tych zawodów w systemie ochrony zdrowia a także uhonorowanie wkładu tych grup zawodowych w zdrowie społeczeństwa w Polsce i na świecie. Kampania ma pokazać młodym ludziom, że jest to zawód dający duże możliwości i szanse samorealizacji, który warto wybrać.

W zakresie oczekiwań i proponowanych rozwiązań prowadzenia Kampanii, Departament Pielęgniarek i Położnych stale współpracuje z samorządem zawodowym pielęgniarek i położnych, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych, Polskim Towarzystwem Pielęgniarskim, Polskim Towarzystwem Położnych oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz środowiska zawodowego pielęgniarek i położnych.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłasza konkurs, którego przedmiotem jest stworzenie MEMU internetowego i animacji w formacie GIF, dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania uzależnieniu od narkotyków i dopalaczy. Celem konkursu jest zwrócenie uwagi na problem dotyczący niebezpieczeństwa uzależnienia od narkotyków i dopalaczy. Temat konkursu na MEM internetowy i animację w formacie GIF brzmi „Narkotyki i dopalacze zabijają” i ma dotyczyć w szczególności uświadamiania młodych ludzi na temat niebezpieczeństwa używania narkotyków i dopalaczy. UWAGA ! Termin przesyłania propozycji konkursowych został przedłużony do 6 czerwca 2019 r.

 

Szczegółowe informacje znajdują się tutaj

 

Z dniem 1 maja 2017 r. wchodzą w życie znowelizowane w 2015 r. przepisy ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty dotyczące kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów w szczególności, w pierwszej kolejności, w zakresie:

  1. Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK) i Lekarsko Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK) oraz
  2. Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES).

Z uwagi na nowe, odmienne zasady regulujące przystąpienie do powyższych egzaminów, zachęcamy do zapoznania się z informacjami podanymi poniżej oraz obowiązującymi przepisami prawa. Z dniem 1 maja br. udostępnione zostaną także instrukcje obsługi Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK), służącego do rejestracji kształcenia podyplomowego m.in. lekarzy i lekarzy dentystów.

 

Lekarski i Lekarsko Dentystyczny Egzamin Końcowy

W przypadku zamiaru przystąpienia do egzaminów LEK i LDEK należy wziąć pod uwagę, że zgłoszenie będzie mogło zostać złożone tylko i wyłącznie za pośrednictwem SMK

W celu złożenia zgłoszenia do egzaminu LEK albo LDEK należy:

  • założyć konto w SMK,
  • uzyskać potwierdzenie swojej tożsamości czyli uwierzytelnienia, co możliwe jest za pomocą podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (tzw. podpisy elektroniczne) w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352 i 1579) lub przez właściwą okręgową izbę lekarską lub Naczelną Izbę Lekarską tożsamości osoby, która konto założyła (w tym ostatnim przypadku niezbędna jest osobista wizyta z dokumentem tożsamości we właściwej izbie) oraz weryfikację uprawnień.
    W przypadku lekarzy dysponujących podpisem elektronicznym proces ten jest automatyczny i odbywa się tylko i wyłącznie w SMK,

UWAGA:

Absolwent uczelni (lekarz nie posiadający jeszcze przyznanego prawa wykonywania zawodu, którego dane nie znajdują się w Centralnym Rejestrze Lekarzy RP prowadzonym przez Naczelną Izbę Lekarską), zobowiązany jest do osobistego stawiennictwa się we wskazanej w SMK okręgowej izbie lekarskiej lub w Naczelnej Izbie Lekarskiej, w celu weryfikacji uprawnień, niezależnie od sposobu uwierzytelnienia.

  • złożyć w SMK zgłoszenie LEK albo LDEK adresowane do dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych (CEM).

UWAGA:

W sesji jesiennej 2017 wnioski o przystąpienie do LEK albo LDEK składa się w terminie od 1 maja do 30 czerwca. Oznacza to, że wszystkie czynności opisane powyżej muszą zostać wykonane w tym przedziale czasowym.

 

Państwowy Egzamin Specjalizacyjny

W przypadku zamiaru przystąpienia do egzaminu PES należy wziąć pod uwagę, że zgłoszenie będzie mogło zostać złożone tylko i wyłącznie za pośrednictwem SMK.

W celu przystąpienia do PES należy:

  • założyć konto w SMK,
  • uzyskać potwierdzenie swojej tożsamości czyli uwierzytelnienia, co możliwe jest za pomocą podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (tzw. podpisy elektroniczne) w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352 i 1579) lub przez właściwą okręgową izbę lekarską lub Naczelną Izbę Lekarską tożsamości osoby, która konto założyła (w tym ostatnim przypadku niezbędna jest osobista wizyta z dokumentem tożsamości we właściwej izbie) oraz weryfikację uprawnień. W przypadku lekarzy dysponujących podpisem elektronicznym proces ten jest automatyczny i odbywa się tylko i wyłącznie w SMK,
  • w przypadku lekarzy, którzy po raz pierwszy zamierzają przystąpić do PES (tzn. wcześniej nie zostali dopuszczeni do egzaminu), przed złożeniem w SMK zgłoszenia do tego egzaminu niezbędne jest uzyskanie potwierdzenia zrealizowania szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem specjalizacji. W tym celu składają odpowiedni wniosek w SMK do właściwego urzędu wojewódzkiego ze względu na miejsce odbywania szkolenia specjalizacyjnego, a następnie w formie papierowej wraz
    z całością dokumentacji poświadczającej odbycie szkolenia (tj. karta szkolenia specjalizacyjnego zawierająca opis realizacji programu szkolenia specjalizacyjnego, indeks wykonanych zabiegów i procedur medycznych oraz ewentualnie inne dokumenty potwierdzające zrealizowanie wszystkich elementów programu specjalizacji np. praca poglądowa lub publikacja) składają go w urzędzie wojewódzkim. Wojewoda dokonuje weryfikacji formalnej odbycia szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem specjalizacji lekarza, a następnie przekazuje dokumentację do właściwego ze względu na dziedzinę specjalizacji konsultanta krajowego w celu dokonania merytorycznej weryfikacji odbycia szkolenia specjalizacyjnego. Proces ten odbywa się obecnie poza SMK, a każda z wymienionych powyżej instytucji ma 14 dni na wykonanie należących do jej kompetencji czynności. Oznacza to, że przy maksymalnym wykorzystaniu wskazanych terminów ustawowych, proces uzyskania potwierdzenia zrealizowania szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem specjalizacji może trwać ponad miesiąc. Wojewoda zawiadamia wnioskodawcę o rozstrzygnięciu za pomocą SMK.
    O odmowie potwierdzenia zakończenia szkolenia specjalizacyjnego w skutek niezrealizowania poprawnie programu specjalizacji, wojewoda powiadamia wnioskodawcę również na piśmie.
  • złożyć w SMK wniosek o Państwowy Egzamin Specjalizacyjny dołączając do niego potwierdzenie zakończenia szkolenia specjalizacyjnego

W przypadku lekarzy, którzy przystępują do PES po raz kolejny oraz lekarzy, którzy uzyskali uznanie dotychczasowego dorobku naukowego i zawodowego nie stosuje się przepisów dotyczących obowiązku uzyskania potwierdzenia zrealizowania szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem specjalizacji. Oznacza to, że po założeniu konta
w SMK i stosownej weryfikacji możliwe jest złożenie wniosku o przystąpienie do PES.

UWAGA:

W sesji jesiennej 2017 wnioski o przystąpienie do PES składa się w terminie od 1 maja do 31 lipca. Oznacza to, że wszystkie czynności opisane powyżej muszą zostać wykonane w tym przedziale czasowym.

WAŻNE:

Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na podawany w SMK adres e-mail. Należy mieć na uwadze, że wszystkie informacje dotyczące aktualnego stanu złożonych w SMK wniosków przekazywane
są równolegle na założone konto w SMK oraz na podany adres e-mail.

 

Centrum Systemów Informacyjnych w Ochronie Zdrowia prowadzi infolinię pod numerem +48 22 597 09 21.

 

W przypadku wystąpienia trudności z uzyskaniem połączenia z infolinią Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych, prosimy o kierowanie zapytań na adres e-mail smk-serwis@csioz.gov.pl

 

Podstawy prawne:

  1. Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2017 r., poz. 127, 767);
  2. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

 

Informujemy, że Ministerstwo Zdrowia ogłosiło konkurs pn. „Jakość w podstawowej opiece zdrowotnej” na realizatorów projektów dotyczących przygotowania i wdrożenia działań projakościowych w podmiotach leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna.

 

Więcej informacji można znaleźć tu zdrowie.gov.pl

 

Szanowni Państwo,

Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego uprzejmie informuje, że pod adresem https://www.csioz.gov.pl/projekty/nasze-systemy/ zamieszczono podręczniki dla użytkowników Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK).

 

Z poważaniem

Grażyna Cieśla
Specjalista
Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego
mail: g.ciesla@mz.gov.pl
tel: (22) 860 12 26
fax: (22) 860 12 05