Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Paszporty

Uprzejmie informujemy, że w Wigilię (24 grudnia) i Sylwestra (31 grudnia) Punkty Paszportowe w Rzeszowie, Krośnie, Przemyślu, Tarnobrzegu, Sanoku i Stalowej Woli będą czynne w godz. 7.30 – 15.30.
Jednocześnie uprzejmie informujemy, że Terenowy Punkt Paszportowy (w skrócie „TPP”) mieszczący się w Urzędzie Miasta Mielec w Wigilię 24 grudnia b.r. będzie nieczynny, natomiast 31 grudnia b.r. TPP w Mielcu będzie czynny w godzinach 7.30 – 15.30.
Dodatkowo informujemy, że TPP w Mielcu będzie czynny w sobotę 7 grudnia w godz. Od 7.30 do godz. 15.30.

Całodobowa automatyczna infolinia paszportowa: tel.  17 867-17-50

 

We wszystkich Oddziałach Paszportów w województwie podkarpackim nie ma obowiązku rezerwacji terminu wizyty do złożenia wniosku o wydanie paszportu lub odbioru paszportu.

Jednak tylko osoby, które zarezerwowały wizytę uzyskują gwarancję złożenia wniosku i odbioru paszportu w ustalonym dniu i godzinie, z wyjątkiem przypadków awarii Paszportowego Systemu Informatycznego. Rezerwacja wizyt uruchamia się na dwa tygodnie do przodu – od poniedziałku do piątku. Każdego dnia o godzinie 7.00 udostępniany jest jeden dzień z wolnymi miejscami. Jeżeli w dany dzień wszystkie wolne miejsca zostaną zarezerwowane przez klientów, kalendarz rezerwacji będzie nieaktywny, a następne miejsca pokażą się kolejnego dnia o godzinie 7.00. Osoby, które nie mają zarezerwowanej wizyty będą obsługiwane na bieżąco w miarę możliwości i powinny wziąć pod uwagę, że mogą w danym dniu nie załatwić sprawy paszportowej.

Wnioskodawca nie wypełnia wniosku paszportowego. Wniosek w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej sporządza pracownik organu paszportowego. Osoba składająca wniosek paszportowy potwierdza tylko poprawność zawartych w nim danych i składa podpis na wniosku za pomocą urządzenia umożliwiającego elektroniczne złożenie podpisu.

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego dla dziecka poniżej 12 roku życia można również złożyć bez konieczności przychodzenia do urzędu. Z tego trybu złożenia wniosku mogą skorzystać rodzice ( opiekun prawny, kurator), którzy posiadają profil zaufany,             e – dowód lub kwalifikowany podpis elektroniczny.   Wniosek w drodze elektronicznej zostanie skutecznie złożony tylko wówczas, gdy wnioskodawca otrzyma potwierdzenie złożenia wniosku na swoją skrzynkę ePUAP i e- mail podany we wniosku.

Dziecko, które w dniu złożenia wniosku o wydanie paszportu nie ukończyło 5 roku życia i nie było obecne przy złożeniu wniosku, a w dniu odbioru paszportu ukończyło 5 lat powinno być obecne przy odbiorze paszportu. W celu złożenia wniosku w formie elektronicznej wejdź na stronę internetową: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-paszport-dla-dziecka

W celu zarezerwowania wizyty  należy wejść na stronę internetową Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w zakładki „ Dla klienta”,  a następnie „Paszporty” i korzystając z poniższych linków ustalić termin i godzinę wizyty.

 

W Terenowych Punktach Paszportowych w Mielcu, Sanoku i Stalowej Woli nie ma możliwości zarezerwowania terminu wizyty do złożenia wniosku paszportowego lub odbioru paszportu.

Osoba, która zarezerwowała termin wizyty do złożenia wniosku o wydanie paszportu lub odbioru  paszportu, po stawieniu się w Urzędzie powinna pobrać bilet z biletomatu systemu kolejkowego. Bilet należy pobrać przed umówioną godziną, po jej przekroczeniu bilet nie zostanie wydany.  Na ekranie biletomatu trzeba wybrać opcję  „ Potwierdzenie wizyty umówionej przez internet”, po czym wprowadzić sześciocyfrowy kod wygenerowany na potwierdzeniu rezerwacji. W momencie wezwania biletu do stanowiska, ekran kolejkowy wyświetli wybrany bilet oraz uruchomi wezwanie głosowe, aby skierować posiadacza biletu do właściwego pomieszczenia.

Klient, który zamierza złożyć wniosek paszportowy lub odebrać paszport, a nie zarezerwował wizyty, pobiera bilet wybierając na ekranie biletomatu opcję „ Złożenie wniosku paszportowego”, albo „ Sprawy paszportowe”, a następnie „ Odbiór paszportu”. Pobranie jednego biletu z numerem upoważnia do załatwienia jednej sprawy. W przypadku odbioru paszportu, dla np. 4 – osobowej rodziny, z biletomatu należy pobrać  4 numerki.

W Oddziale Paszportów w Rzeszowie znajdują się dwa biletomaty zlokalizowane w przeciwległych skrzydłach budynku z których jeden ( oznaczony numerem 1) wydaje bilety osobom składającym wnioski paszportowe, a drugi (oznaczony numerem 2) obsługuje klientów odbierających paszporty. Wydawanie numerów z systemu kolejkowego zostanie zaprzestane, jeżeli przybliżony czas obsługi osób, które już pobrały numerki z systemu, nie pozwoli na obsługę kolejnych osób w godzinach pracy Oddziału Paszportów.

Osoby składające wnioski paszportowe przed wezwaniem na stanowisko obsługi paszportowej powinny posiadać komplet dokumentów wymaganych do złożenia wniosku paszportowego. Wykaz dokumentów wymaganych do wyrobienia paszportu dla osoby pełnoletniej i małoletniej znajduje się na tej samej stronie w zakładkach poniżej.

Informacje w sprawie wyrobienia paszportu można uzyskać dzwoniąc na infolinię paszportową pod numer 17 867 17 50.

 

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego można złożyć w dowolnym punkcie paszportowym na terenie kraju, bez względu na miejsce zameldowania.

Każdy kto złożył wniosek o wydanie paszportu może zostać powiadomiony SMS-em lub
e-mailem o gotowości swojego paszportu do odbioru. Usługa jest bezpłatna. Żeby z niej skorzystać przy złożeniu wniosku o paszport należy podać do rejestru danych kontaktowych – RDK swój numer telefonu lub adres e-mail. Zainteresowany otrzyma informację o możliwości odbioru paszportu  niezwłocznie, po przyjęciu paszportu przez urzędnika.

Informację, czy paszport jest gotowy do odbioru można również uzyskać w serwisie internetowym obywatel.gov.pl pod nazwą „Sprawdź, czy Twój paszport jest gotowy”. W tym celu musimy przygotować potwierdzenie złożenia wniosku o paszport, na którym znajduje się nr wniosku. Usługa jest bezpłatna, a odpowiedź otrzymamy natychmiast po wpisaniu numeru wniosku.

 

Uwaga!

W Oddziale Paszportów w Rzeszowie, Krośnie, Przemyślu i Tarnobrzegu w celu usprawnienia obsługi klientów wprowadzony został system kolejkowy. Aby złożyć wniosek paszportowy lub odebrać gotowy paszport należy pobrać bilet z numerem z biletomatu.

System kolejkowy na bieżąco monitoruje ilość pobranych numerów i ogranicza ich wydawanie stosownie do czasu trwania przyjęcia wniosku lub odbioru paszportu oraz ilości oczekujących klientów, tym samym może zaprzestać ich wydawania przed końcem pracy Urzędu.

Pobranie jednego biletu z numerem upoważnia do załatwienia jednej sprawy. W przypadku składania wniosku o wydanie paszportu, lub odbioru dokumentu, przez np. 4-osobową rodzinę, z biletomatu należy pobrać 4 numerki.

Każdy pobrany numer z systemu kolejkowego wzywany jest tylko jeden raz. Jeżeli wywołany klient nie podejdzie do odpowiedniego stanowiska, pobrany przez niego numer zostanie zamknięty. Należy wówczas pobrać nowy bilet z systemu kolejkowego.

Na obszarze województwa podkarpackiego wnioski paszportowe można składać w jednym z niżej wskazanych punktów:

 

RZESZÓW

Wnioski paszportowe przyjmowane są w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie w pokojach nr 29, 30, 31, 32, 33 i 37. 

Gotowe paszporty można odebrać w pokoju nr 44 i 45.

Stanowiska paszportowe czynne są w poniedziałek, środę, czwartek, piątek w godzinach 7.30-15.30

a we wtorek w godzinach 10.00-18.00.

 

  • Kontakt:
    35-959 Rzeszów, ul. Grunwaldzka 15
  • Kierownik Oddziału Paszportów:
    pok. 36, tel. 17 867-10-35, fax. 17 867-19-67
  • Informacja paszportowa:
    tel. 17 867-10-76
  • Informacja w sprawie odbioru paszportu dostępna w godz. 12:00 – 15:00:
    tel. 17 867-10-42

 

Całodobowa automatyczna infolinia paszportowa: tel.  17 867-17-50

 

KROSNO

Wnioski paszportowe przyjmowane są w Delegaturze Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Krośnie w pokojach nr 16 i 17.

Gotowe paszporty można odebrać w pokoju nr 12.

Stanowiska paszportowe czynne są w poniedziałek, środę, czwartek, piątek w godzinach 7.30-15.30

a we wtorek w godzinach 10.00-18.00.

 

Delegatura Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Krośnie

  • Kontakt:
    38-400 Krosno, ul. Bieszczadzka 1
  • Kierownik:
    pok. 2, tel. 13 437-28-74, centrala 13 437-28-00
  • Przyjmowanie wniosków paszportowych:
    pok. 16, tel. 13 437-28-56
    pok. 17, tel. 13 437-28-64
  • Odbiór paszportów:
    pok. 12 tel. 13 437-28-61, 13 437-28-66

 

 

PRZEMYŚL

Wnioski paszportowe przyjmowane są w Delegaturze Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Przemyślu w pokoju nr 1. 

Gotowe paszporty można odebrać w pokoju nr 2.

Stanowiska paszportowe czynne są w poniedziałek, środę, czwartek, piątek w godzinach 7.30-15.30

a we wtorek w godzinach 10.00-18.00.

 

Delegatura Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Przemyślu

  • Kontakt:
    37-700 Przemyśl, ul. Mickiewicza 10
  • Kierownik:
    pok.10, tel. 16 678-21-10, 16 678-50-51 w. 221
  • Przyjmowanie wniosków paszportowych:
    pok. 1, tel. 16 678-50-51 w. 206
  • Odbiór paszportów:
    pok. 2, tel. 16 678-25-18, 16 678-50-51 w. 224

 

 

TARNOBRZEG

Wnioski paszportowe przyjmowane są w Delegaturze Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Tarnobrzegu w pokoju nr 5. 

Gotowe paszporty można odebrać w pokoju nr 8.

Stanowiska paszportowe czynne są w poniedziałek, środę, czwartek, piątek w godzinach 7.30-15.30

a we wtorek w godzinach 10.00-18.00.

 

Delegatura Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Tarnobrzegu

  • Kontakt:
    39-400 Tarnobrzeg, ul. 1-go Maja 4a
  • Kierownik:
    pok. 609, tel. 15 822-15-95 w. 367
  • Przyjmowanie wniosków paszportowych:
    pok. 5, tel. 15 822-15-95 w. 314, 15 822-17-36
  • Odbiór paszportów:
    pok. 8, tel. 15 822-15-95 w. 315

 

MIELEC

Punkt Paszportowy w Mielcu zlokalizowany jest w budynku  Urzędu Miasta Mielca na parterze (pok. 5a). W placówce nie ma możliwości rezerwacji terminu wizyty.

Opłatę za wydanie paszportu można uregulować kartą płatniczą bezpośrednio na stanowisku obsługi klienta (bez prowizji).

Opłatę paszportową można również  uiścić na konto Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie o numerze: 74 1010 1528 0012 1222 3100 0000.
W tytule wpłaty należy wpisać „opłata za paszport” oraz wskazać imię i nazwisko osoby dla której paszport ma zostać wydany. Dokument potwierdzający dokonanie opłaty należy przedłożyć urzędnikowi sporządzającemu wniosek paszportowy.

Punkt czynny jest w poniedziałek w godzinach 9.00-15.45,

we środę w godzinach 09.00-15.15

we wtorek, czwartek i piątek w godzinach 8.00-15.15.

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Mielcu

  • Kontakt:
    39-300 Mielec, ul. Żeromskiego 26
  • Telefon:
    17 867-19-76

 

SANOK

Punkt Paszportowy w Sanoku zlokalizowany jest w budynku dworca autobusowego na parterze. W placówce nie ma możliwości rezerwacji terminu wizyty.

Opłatę za wydanie paszportu można uregulować kartą płatniczą bezpośrednio na stanowisku obsługi klienta (bez prowizji).

Opłatę paszportową można również  uiścić na konto Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie o numerze: 74 1010 1528 0012 1222 3100 0000.
W tytule wpłaty należy wpisać „opłata za paszport” oraz wskazać imię i nazwisko osoby dla której paszport ma zostać wydany. Dokument potwierdzający dokonanie opłaty należy przedłożyć urzędnikowi sporządzającemu wniosek paszportowy.

Punkt czynny jest w poniedziałek, środę, czwartek w godzinach 8.00-15.15,

w piątek w godzinach 10.00-15.15

a we wtorek w godzinach 10.00-17.45.

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Sanoku

  • Kontakt:
    38-500 Sanok, ul. Lipińskiego 31
  • Telefon:
    17 867-18-76

 

STALOWA WOLA

Punkt Paszportowy w Stalowej Woli zlokalizowany jest w budynku dworca kolejowego Stalowa Wola Rozwadów. W placówce nie ma możliwości rezerwacji terminu wizyty.

Opłatę za wydanie paszportu można uregulować kartą płatniczą bezpośrednio na stanowisku obsługi klienta (bez prowizji).

Opłatę paszportową można również  uiścić na konto Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie o numerze: 74 1010 1528 0012 1222 3100 0000.
W tytule wpłaty należy wpisać „opłata za paszport” oraz wskazać imię i nazwisko osoby dla której paszport ma zostać wydany. Dokument potwierdzający dokonanie opłaty należy przedłożyć urzędnikowi sporządzającemu wniosek paszportowy.

Punkt czynny jest w poniedziałek i środę w godzinach 9.00-15.15,

we wtorek w godzinach 10.00-17.45

a w czwartek i piątek w godzinach 8.00-15.15.

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Stalowej Woli

  • Kontakt:
    37-450 Stalowa Wola, ul. Dąbrowskiego 15
  • Telefon:
    15 819-46-06

 

Złożenie wniosku o wydanie paszportu oraz jego odbiór następuje osobiście.

Wnioskodawca nie wypełnia wniosku paszportowego. Wniosek w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej sporządza pracownik organu paszportowego. Osoba składająca wniosek paszportowy potwierdza tylko poprawność zawartych w nim danych i składa podpis na wniosku za pomocą urządzenia umożliwiającego elektroniczne złożenie podpisu.

 

I Wymagane dokumenty

  1. Ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty, jeżeli został wydany.
  2. Kolorowa fotografia, spełniająca następujące wymogi:
    • wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy,
    • o wymiarach 35 – 45 mm,
    • wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem,
    • odwzorowująca naturalny kolor skóry,
    • mająca dobrą ostrość,
    • wyraźnie ukazująca oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami,
    • obejmująca twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków (twarz ma zajmować 70-80% fotografii),
    • przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzysłoniętymi włosami, z widocznymi brwiami, oczami i źrenicami,
    • z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

    Wyjątki:

    • osoba z wadą narządu wzroku może przedłożyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami – wymagane przedłożenie orzeczenia o niepełnosprawności lub o  stopniu niepełnosprawności,
    • osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może przedłożyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – wymagane przedłożenie zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej,
    • fotografia osoby, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, oraz osoby, której stan zdrowia na to nie pozwala może nie spełniać następujących wymogów: osoba na fotografii patrzy na wprost, ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice.

    Jeżeli fotografia nie spełnia określonych przepisami ustawy wymogów, wniosek o wydanie dokumentu paszportowego nie zostanie przyjęty.

  3. Dowód uiszczenia opłaty paszportowej.
    W tytule wpłaty należy wpisać „opłata za paszport” oraz wskazać imię i nazwisko osoby dla której paszport ma zostać wydany.
  4. Dokument uprawniający do wniesienia opłaty obniżonej w przypadku prawa do skorzystania z obniżonej opłaty paszportowej np.: Karta Dużej Rodziny, ważna legitymacja szkolna, studencka, emeryta, rencisty, orzeczenie o niepełnosprawności.
  5. Odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu stanu cywilnego, dokument poświadczający obywatelstwo polskie, wydany przez wojewodę, jeżeli na podstawie danych zawartych w przedkładanych dokumentach lub danych zawartych w ewidencjach i rejestrach, do których organ ma dostęp, nie można ustalić tożsamości i obywatelstwa osoby ubiegającej się o dokument paszportowy lub dane te  budzą wątpliwości albo występują w nich rozbieżności.

W przypadku składania wniosku o wydanie paszportu dla osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie lub częściowo opiekun prawny lub kurator powinien przedłożyć wydane przez sąd dokumenty potwierdzające uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej oraz ważny dokument paszportowy albo ważny dowód osobisty, o ile został wydany dla osoby znajdującej się pod opieką lub kuratelą.

Od każdej pełnoletniej osoby składającej wniosek o wydanie paszportu pobierane są odciski palców, po jednym z każdej dłoni.

 

II Okres oczekiwania na odbiór paszportu

Termin oczekiwania na wydanie paszportu wynosi 1 miesiąc. Zazwyczaj paszport jest jednak gotowy wcześniej.

Jeżeli osoba, dla której wystawiono dokument paszportowy otrzymała wcześniej taki dokument należy go przedstawić przy odbiorze.

 

III Ważność paszportu

Paszport jest ważny przez 10 lat od daty jego wydania.

Paszport traci ważność z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych w nim zawartych.

 

Wniosek o wydanie paszportu dla osoby małoletniej może złożyć matka, ojciec, opiekun prawny lub kurator. Przy składaniu wniosku o wydanie dokumentu paszportowego wymagana jest obecność małoletniego, który ukończył 5 lat. 

Wnioskodawca nie wypełnia wniosku paszportowego. Wniosek w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej sporządza pracownik organu paszportowego. Osoba składająca wniosek paszportowy potwierdza tylko poprawność zawartych w nim danych i składa podpis na wniosku za pomocą urządzenia umożliwiającego elektroniczne złożenie podpisu.

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego dla dziecka poniżej 12 roku życia można również złożyć bez konieczności przychodzenia do urzędu. Z tego trybu złożenia wniosku mogą skorzystać rodzice ( opiekun prawny, kurator), którzy posiadają profil zaufany,             e – dowód lub kwalifikowany podpis elektroniczny.   Wniosek w drodze elektronicznej zostanie skutecznie złożony tylko wówczas, gdy wnioskodawca otrzyma potwierdzenie złożenia wniosku na swoją skrzynkę ePUAP i e- mail podany we wniosku.

Dziecko, które w dniu złożenia wniosku za pomocą e – usługi ukończyło 5 lat musi być obecne przy odbiorze paszportu. W celu złożenia wniosku w formie elektronicznej  wejdź na stronę internetową: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-paszport-dla-dziecka

 

I Wymagane dokumenty

  1. Ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty wnioskodawcy, o ile został wydany.
  2. Ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty osoby małoletniej, jeżeli został wydany.
  3. Kolorowa fotografia, spełniająca następujące wymogi:
    • wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy,
    • o wymiarach 35 – 45 mm,
    • wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem,
    • odwzorowująca naturalny kolor skóry,
    • mająca dobrą ostrość,
    • wyraźnie ukazująca oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami,
    • obejmująca twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków (twarz ma zajmować 70-80% fotografii),
    • przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzysłoniętymi włosami, z widocznymi brwiami, oczami i źrenicami,
    • z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

    Wyjątki:

    • osoba z wadą narządu wzroku może przedłożyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami – wymagane przedłożenie orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności,
    • osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może przedłożyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – wymagane przedłożenie zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej,
    • fotografia dziecka do 5 roku życia, osoby, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie  o stopniu niepełnosprawności, oraz osoby, której stan zdrowia na to nie pozwala może nie spełniać następujących wymogów: osoba na fotografii patrzy na wprost, ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy  i źrenice.

    Jeżeli fotografia nie spełnia określonych przepisami ustawy wymogów, wniosek o wydanie dokumentu paszportowego nie zostanie przyjęty.

  4. Wydane przez sąd dokumenty potwierdzające uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu osoby małoletniej – w przypadku wniosku składanego przez opiekuna prawnego lub kuratora.
  5. Dowód uiszczenia opłaty paszportowej.
    W tytule wpłaty trzeba wpisać „opłata za paszport” oraz wskazać imię i nazwisko osoby dla której paszport ma zostać wydany.
  6. Karta Dużej Rodziny, jeżeli małoletni ją posiada i zamierza skorzystać z ulgi w opłacie za wydanie paszportu.
  7. Odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu stanu cywilnego, dokument poświadczający obywatelstwo polskie, wydany przez wojewodę, jeżeli na podstawie danych zawartych w przedkładanych dokumentach lub danych zawartych w ewidencjach i rejestrach, do których organ ma dostęp, nie można ustalić tożsamości i obywatelstwa osoby ubiegającej się o dokument paszportowy lub dane te  budzą wątpliwości albo występują w nich rozbieżności.

Na wydanie  dokumentu paszportowego osobie małoletniej wymagana jest pisemna zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie małoletniemu dokumentu paszportowego

W przypadku niemożności osobistego przybycia jednego z rodziców wymagana jest jego pisemna zgoda na wydanie dziecku dokumentu paszportowego, która może zostać wyrażona:

  • na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem własnoręcznym i poświadczona za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notariusza. Zgodę na wydanie paszportu wyrażoną przed notariuszem obcego państwa należy opatrzyć specjalnym poświadczeniem „Apostille” lub zalegalizować u polskiego konsula w zależności od tego, czy dane państwo jest sygnatariuszem Konwencji haskiej z 1961 r. o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych. Dokument sporządzony w języku obcym powinien zostać przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego.
  • na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym  kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przesłaną do Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP). Wyraź zgodę na wydanie paszportu dla osoby małoletniej.

    Oświadczenie rodzica powinno zawierać  jednoznaczną deklarację „ wyrażam zgodę na wydanie paszportu dla mojego dziecka” ze wskazaniem:

    • imienia ( imion), nazwiska, numeru PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia, oraz serię i numer ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby wyrażającej zgodę,
    • imienia (imion), nazwiska, numeru PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia osoby małoletniej, której dotyczy wniosek o wydanie dokumentu paszportowego
  • w przypadku, gdy prawo decydowania w sprawie wydania paszportu małoletniemu nie przysługuje drugiemu z rodziców, bądź brak jest zgodności stanowisk rodziców albo nie można uzyskać zgody jednego z nich wymagane jest prawomocne orzeczenie sądu powszechnego
  • w przypadku nieustalonego ojcostwa małoletniego należy przedstawić do wglądu aktualny odpis zupełny aktu urodzenia dziecka
  • w przypadku, gdy o paszport ubiega się małoletni wychowywany w rodzinie zastępczej, zgodę wyrażają rodzice naturalni chyba, że zostali pozbawieni władzy rodzicielskiej

Od każdej osoby małoletniej, która ukończyła 12 rok życia pobierane są odciski palców, po jednym z każdej dłoni.

 

II Okres oczekiwania na odbiór paszportu

Termin oczekiwania na wydanie paszportu wynosi 1 miesiąc. Zazwyczaj paszport jest jednak gotowy wcześniej. Paszport dla osoby małoletniej odbiera jeden z rodziców,  opiekun prawny lub kurator. Osoba małoletnia powinna być obecna przy odbiorze, z wyjątkiem sytuacji, w której osoba ta nie ukończyła 5 roku życia albo była obecna przy składaniu wniosku.

Jeżeli osoba, dla której wystawiono dokument paszportowy otrzymała wcześniej taki dokument należy go przedstawić przy odbiorze.

 

III Ważność paszportu

Paszport wydany dla małoletniego, który ukończył 12 lat jest ważny przez 10 lat od daty jego wydania. Paszport dla dziecka poniżej 12 roku życia jest ważny przez 5 lat od daty jego wydania. Paszport traci ważność z dniem następującym po  upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych w nim zawartych.

 

Paszport tymczasowy osobom przebywającym w kraju  wydaje się w nagłych przypadkach:

  • na powrót do miejsca stałego pobytu za granicą,
  • związanych z chorobą,
  • związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
  • związanych z prowadzoną działalnością zawodową,
  • związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby, które nie ukonczyły18 roku życia, rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki w przypadku wyjazdu za granicę  rodziców /opiekunów/ związanego z prowadzoną działalnością zawodową.

 

Organ paszportowy może żądać przedłożenia dokumentów potwierdzających wystąpienie powyżej wymienionych okoliczności.

Opłata za wydanie paszportu tymczasowego wynosi 30 zł.

 

Tej samej osobie może zostać wydany drugi paszport w wyjątkowych przypadkach, w szczególności uzasadnionych:

  • względami ochrony jej życia i zdrowia,
  • poważnymi trudnościami w prowadzeniu przez nią działalności humanitarnej lub zawodowej,
  • posiadaniem w paszporcie wiz lub pieczęci potwierdzających przekraczanie granicy państw lub pobyt na ich terytorium, uniemożliwiających lub znacznie utrudniających jej wjazd na terytorium innego państwa,
  • względami bezpieczeństwa państwa

po uprawdopodobnieniu tych okoliczności.

Opłata za wydanie drugiego paszportu 280 zł.

Drugi paszport jest ważny przez 3 lata od jego wydania.

 

Opłatę paszportową należy uiścić na konto Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie o numerze 74 1010 1528 0012 1222 3100 0000.
W tytule wpłaty trzeba wpisać „opłata za paszport” oraz wskazać imię i nazwisko osoby dla której paszport ma zostać wydany.

 

Opłatę paszportową można uregulować:

  • na stanowiskach przyjmowania wniosków paszportowych, ale tylko w formie bezgotówkowej za pomocą karty płatniczej,
  • w banku lub w urzędzie pocztowym,
  • w kasie Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, przy ulicy Grunwaldzkiej 15.

 

Dokument potwierdzający dokonanie opłaty należy przedłożyć urzędnikowi sporządzającemu wniosek paszportowy.

Po złożeniu wniosku o wydanie paszportu wniesiona opłata za paszport nie podlega zwrotowi.

 

Wysokość opłaty paszportowej za wydanie paszportu dla osób pełnoletnich:

  • 140 zł – pełna opłata za wydanie paszportu;
  • 35 zł – posiadający ważną Kartę Dużej Rodziny  uczniowie i studenci do ukończenia 25 lat oraz dzieci w rozumieniu przepisów ustawy o Karcie Dużej Rodziny, legitymujący się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, bez względu na wiek;
  • 70 zł – opłata obniżona dla osób uprawnionych, po okazaniu dokumentu potwierdzającego uprawnienie do opłaty obniżonej.

 

Osoby uprawnione do opłaty obniżonej w kwocie 70 zł:

  • uczniowie i studenci między 18 a 26 rokiem życia;
  • emeryci i renciści w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz współmałżonkowie tych osób pozostający na ich wyłącznym utrzymaniu;
  • osoby mające ustalone prawo do renty socjalnej na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej;
  • osoby niepełnosprawne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także współmałżonkowie tych osób pozostający na ich wyłącznym utrzymaniu;
  • osoby przebywające w domach opieki społecznej lub zakładach opiekuńczych oraz korzystające z opieki społecznej w formie zasiłków stałych;
  • osoby pobierające specjalny zasiłek opiekuńczy, świadczenie pielęgnacyjne lub zasiłek dla opiekuna;
  • kombatanci i inne osoby, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
  • osoby posiadające status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych przyznany na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2015 r.;
  • osoby, które:
    • świadczyły pracę po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r.
    • nie wykonywały pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych
    • zostały pozbawione możliwości wykonywania swojego zawodu przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych za działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce

    którym Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych potwierdził te okresy w drodze decyzji wydanych na podstawie art. 117 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;

  • żołnierze pełniący terytorialną służbę wojskową;
  • strażacy ratownicy ochotniczej straży pożarnej oraz osoby, którym przyznano świadczenie ratownicze;
  • ochotnicy ratownictwa górskiego pełniący służbę w podmiotach uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego;
  • weterani poszkodowani podczas działań poza granicami państwa;
  • posiadający ważną Kartę Dużej Rodziny – rodzice i ich małżonkowie, rodzice zastępczy oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka.

 

Opłata za wydanie paszportu dla osoby małoletniej wynosi:

  • 30 zł – paszport dla dziecka, które nie ukończyło 12 lat;
  •  15 zł – paszport dla dziecka, które nie ukończyło 12 lat i posiada ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny;
  •  70 zł – paszport dla małoletniego w przedziale wiekowym 12 – 18 lat;
  • 35 zł – paszport dla dziecka pomiędzy 12 a 18 rokiem życia, które posiada ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny.

Kartę Dużej Rodziny należy okazać przy składaniu wniosku paszportowego.

 

Opłata za wydanie paszportu tymczasowego i drugiego paszportu:

  • 30 zł – opłata za paszport tymczasowy;
  • 280 zł – opłata za wydanie drugiego paszportu w trybie art. 46 ustawy o dokumentach paszportowych.

Opłata za wydanie paszportu tymczasowego i drugiego paszportu obowiązuje w tej samej wysokości wszystkie osoby, niezależnie od ich wieku i statusu.

 

Podmioty zwolnione z opłaty za wydanie paszportu:

  • osoby, które w dniu złożenia wniosku o wydanie paszportu mają ukończone 70 lat;
  • osoby przebywające w domach pomocy społecznej lub zakładach opiekuńczych albo korzystające z opieki społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji;
  • żołnierze wyznaczeni do pełnienia służby poza granicami państwa, z wyjątkiem żołnierzy zawodowych;
  • osoby, które złożyły wniosek o wydanie paszportu przed upływem ważności dotychczas posiadanego paszportu, w związku z usunięciem niezgodności danych osobowych zamieszczonych w paszporcie w trybie przepisów ustawy  z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;
  • osoby, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego błędnej personalizacji lub wady technicznej stwierdzonej przez organ paszportowy;
  • osoby, które dysponują prawomocnym orzeczeniem sądu w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji organu paszportowego o odmowie wydania lub unieważnieniu dokumentu paszportowego.

 

Każda osoba, która złożyła wniosek o wydanie paszportu może sprawdzić stan realizacji wniosku w ramach Paszportowego Systemu Informacyjnego drogą internetową:

 

Czas oczekiwania na wydanie paszportu wynosi do jednego miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.

Okres oczekiwania na odbiór paszportu tymczasowego kształtuje się w granicach kilku dni.

 

Załatwienie niżej wymienionych spraw za pomocą e – usługi wymaga posiadania profilu zaufanego, e – dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

 

 

Od 29 czerwca 2009 r. wydawane w Polsce paszporty zawierają dwie cechy biometryczne tj. obraz twarzy i zapis odcisków palców.

Polska rozpoczęła wydawanie paszportów biometrycznych 28 sierpnia 2006r. Obowiązek taki nałożyło na kraje członkowskie Unii Europejskiej Rozporządzenie Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez Państwa Członkowskie. Paszporty biometryczne w sposób wiarygodny określają związek pomiędzy dokumentem a jego posiadaczem, dzięki czemu ograniczają przestępczość związaną z kradzieżą tożsamości i fałszerstwami dokumentów.

 

Co to jest biometria?

Możemy wyróżnić dwa główne aspekty biometrii:

  1. Biometrię fizyczno – biologiczną, która przy identyfikacji i weryfikacji osób posługuje się ich fizyczno – biologicznymi cechami i właściwościami:
    • linie papilarne,
    • geometria dłoni,
    • kształt twarzy,
    • cechy tęczówki,
    • cechy siatkówki,
    • geometria ucha
    • geometria stopy.
  2. Biometrię behawioralną, która przy identyfikacji i weryfikacji osób posługuje się specyficznymi cechami i właściwościami ich zachowania:
    • parametry głosu,
    • wzór podpisu,
    • dynamika i sposób naciskania klawiszy.

 

Funkcje biometrii

Po pierwsze techniki biometryczne powinny identyfikować, czyli porównywać wszystkie z wymienionych cech ( zarówno fizyczno – biologiczne, jak i behawioralne). Dla przykładu chodzi tutaj o porównanie jednego konkretnego odcisku palca ze wszystkimi wzorami biometrycznymi dostępnymi w bazie danych.

Po drugie techniki biometryczne powinny weryfikować te cechy, a zatem albo je autoryzować, albo odrzucać. Dla przykładu pozytywna identyfikacja jednego konkretnego odcisku palca z jednym z dostępnych w bazie danych prowadzi do autoryzacji, zaś w przypadku negatywnej identyfikacji mamy do czynienia z odrzuceniem.

 

  • Ustawa z dnia16 czerwca 2023 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. 2023, poz. 1302);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 września 2022 r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz.U. 2022, poz.1050);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie opłat za paszport i paszport tymczasowy (Dz.U.2022, poz. 1499).

 

Dokonując rezerwacji wizyty, w polu imię i nazwisko należy wpisać dane osoby, której rezerwacja dotyczy. Przy stanowisku obsługi weryfikowane są dane personalne osoby, dla której wystawiono rezerwację. Osoby inne od wskazanych w polu „Imię i nazwisko” nie będą obsługiwane.

 

Rzeszów

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców – Oddział Paszportów

ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów

Infolinia: tel. 17 867-17-50

Rezerwuj wizytę (składanie wniosku o wydanie paszportu)
Rezerwuj wizytę (odbiór paszportów i sprawy cudzoziemców)

 

Delegatura w Krośnie

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców  – Oddział Zamiejscowy w Krośnie

ul. Bieszczadzka 1, 38-400 Krosno

Rezerwuj wizytę

 

Delegatura w Przemyślu

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców – Oddział Zamiejscowy w Przemyślu

ul. Mickiewicza 10, 37-700 Przemyśl

Rezerwuj wizytę

 

Delegatura w Tarnobrzegu

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców – Oddział Zamiejscowy w Tarnobrzegu

ul. 1-go Maja 4a, 39-400 Tarnobrzeg

Rezerwuj wizytę

 

Utrata lub nieuprawnione wykorzystanie dokumentu paszportowego

Zgłoszenie  utraty/zniszczenia  dokumentu paszportowego

Posiadacz paszportu lub paszportu tymczasowego powinien zgłosić niezwłocznie do dowolnego wojewody lub konsula fakt utraty lub uszkodzenia paszportu lub paszportu tymczasowego.

Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dokumentu paszportowego posiadacza dokumentu paszportowego nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych  niezwłocznie dokonuje matka, ojciec, opiekun prawny lub kurator.

Sposoby zgłoszenia utraty lub uszkodzenia paszportu lub paszportu tymczasowego:

  • osobiście przed organem paszportowym, na formularzu, w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej, który podpisuje się  przy użyciu urządzenia umożliwiającego odwzorowanie podpisu własnoręcznego, a w przypadku braku takiej możliwości podpis składa się na wydruku formularza;
  • na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym;
  • przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
  • na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego własnoręczność poświadczył notariusz.

Zgłoszenia utraty w organie paszportowym nie dokonuje się, jeśli:

  • osoba, która po stawieniu się do odprawy granicznej stwierdziła utratę dokumentu paszportowego i dokonała zgłoszenia utraty tego dokumentu Straży Granicznej;
  • osoba utraciła dokument paszportowy w wyniku przestępstwa i dokonała zgłoszenia utraty tego dokumentu Policji.

Dokument paszportowy unieważnia się z dniem zgłoszenia utraty/uszkodzenia.

 

Odnalezienie dokumentu paszportowego

Osoba, która odnalazła swój dokument paszportowy, zgłoszony wcześniej jako utracony, jest obowiązana niezwłocznie zwrócić ten dokument do dowolnego wojewody lub konsula.

Osoba, która odnalazła dokument paszportowy innej osoby, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument do dowolnego wojewody lub konsula.

Dokument paszportowy unieważnia się z dniem przekazania odnalezionego  dokumentu przez osobę trzecią.

 

Zgłoszenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych

W przypadku uprawdopodobnienia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dokumentu paszportowego, w tym danych dotyczących dokumentu paszportowego, posiadacz dokumentu paszportowego może zgłosić taki fakt osobiście dowolnemu wojewodzie lub konsulowi w celu unieważnienia posiadanego dokumentu paszportowego.

Zgłoszenie  nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych dokonuje się:

  • osobiście przed organem paszportowym, na formularzu, w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej, który podpisuje się  przy użyciu urządzenia umożliwiającego odwzorowanie podpisu własnoręcznego, a w przypadku braku takiej możliwości podpis składa się na wydruku formularza;
  • na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Dokument paszportowy unieważnia się z dniem zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.