Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Numer alarmowy 112

Numer alarmowy 112

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska.

Operatorzy numeru alarmowego 112 odbierają zgłoszenia, rozpoznają sytuację, eliminują alarmy niezasadne i złośliwe, a w uzasadnionych przypadkach przekazują inicjatywę dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia działań.

 

Na obszarze województwa podkarpackiego, wszędzie tam, gdzie występuje zasięg dowolnej, krajowej sieci GSM, jej abonent może uzyskać pomoc po wybraniu europejskiego numeru alarmowego 112. Ze względu na przyzwyczajenia, komfort obywateli oraz specyfikę niektórych wezwań, w dalszym ciągu można dzwonić na numery 997, 998, 999.

 

Krok po kroku, co należy robić od momentu wybrania numeru 112:

  • jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio na miejscu zdarzenia,
  • miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
  • należy czekać do momentu zgłoszenia się operatora, nie rozłączać się do czasu, gdy połączenie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc nie generuje kosztów dla osoby zgłaszającej zdarzenie),
  • trzeba się przedstawić imieniem i nazwiskiem, krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem oraz udzielić odpowiedzi na pytania zadawane przez operatora numeru alarmowego 112 w celu przełączenia rozmowy do właściwej służby,
  • należy wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie i lub sytuacja; jeśli to możliwe, wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
  • udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
  • wykonywać ewentualne polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
  • nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
  • jeśli sytuacja ulegnie nagłemu pogorszeniu, należy powiadomić operatora numeru 112,
  • należy podać operatorowi numer telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji o zdarzeniu.

 

Wniosek o udostępnienie danych dla sądu, prokuratury lub Policji

Udostępnienie danych przetwarzanych w Systemie Teleinformatycznym następuje na wniosek sądu, prokuratury lub Policji w myśl art. 10 ust. 14 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 748 t.j.).

 

Udostępnianie danych przetwarzanych w Systemie Teleinformatycznym dla osób fizycznych

Zgodnie z art. 10 ust. 15 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 748 t.j.), osoba występująca z żądaniem na podstawie art. 15 rozporządzenia 2016/679 jest obowiązana do podania informacji o okolicznościach zdarzenia, którego to żądanie dotyczy, w tym daty i miejsca zdarzenia oraz numeru telefonu, z którego zostało wykonane połączenie dotyczące powiadomienia o zdarzeniu.

 

Adres do korespondencji:

Wnioski lub żądania o których mowa powyżej należy przesyłać:

  1. listownie na adres Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów,
  2. za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej: /PUWRzeszow/SkrytkaESP lub /PUWRzeszow/skrytka

 

Pliki do pobrania: