Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Numer alarmowy 999

Numer alarmowy 999

Jeśli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, bo zagrożone jest Twoje lub czyjeś życie, możesz zadzwonić na jeden z dwóch numerów ratunkowych: 999 lub 112.

999 – to numer alarmowy pogotowia ratunkowego. Połączenie odbiera bezpośrednio dyspozytor medyczny.

112 – to jednolity numer alarmowy, który obowiązuje w całej Unii Europejskiej. Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia, ale także mienia. Operator numeru 112 po rozmowie z Tobą powiadomi odpowiednie służby: pogotowie, straż pożarną, policję, służby ratownictwa wodnego itp. Może także połączyć Cię bezpośrednio z właściwą służbą.

 

Pamiętaj! Nie wzywaj karetki do zachorowań i zdarzeń, które nie powodują nagłego zagrożenia zdrowia i życia.

 

Dzwonisz na 999?

Dyspozytor zapyta Cię:

  • Co się stało?
  • Gdzie to się stało?
    • Podaj dokładny adres (pełną nazwę miejscowości, ulicę, numer domu, gminę, powiat, a także województwo, ponieważ nazwy miejscowości się powtarzają).
  • Ile osób jest poszkodowanych?
  • Jaki jest stan osoby poszkodowanej? Czy się rusza? Czy oddycha?
  • Jak się nazywa (imię, nazwisko) osoba poszkodowana? Ile ma lat?
    • Podaj orientacyjny wiek osoby poszkodowanej.
  • Jak się nazywasz?
    • Podaj swoje imię i nazwisko.
  • Jaki jest Twój numer telefonu?
    • Dyspozytor przekaże go zespołowi karetki. Kontakt z Tobą może im ułatwić znalezienie adresu lub najkrótszej drogi dojazdu.
  • Jak dojechać?
    • Podaj miejsca charakterystyczne (szkoła, kościół, kapliczka itp.).
  • Czy ktoś będzie czekał na karetkę?

 

Wzywając karetkę pogotowia:

  • zachowaj spokój, nie krzycz i nie poganiaj dyspozytora
  • odpowiadaj na pytania
  • stosuj się do poleceń.

 

Nie odkładaj słuchawki, nie rozłączaj się, dopóki dyspozytor nie zakończy rozmowy. Połączenia na numery alarmowe są bezpłatne – nie zapłacisz za tę rozmowę bez względu na długość jej trwania.

 

Czekając na karetkę, staraj się nie korzystać z telefonu, z którego było zgłoszenie. Do chwili przyjazdu karetki jest to jedyna możliwość kontaktu. Dyspozytor lub zespół karetki może próbować skontaktować się z Tobą, by uzyskać dodatkowe informacje.

 

Kiedy wzywać pogotowie?

Pogotowie ratunkowe wzywaj wyłącznie w sytuacji:

  • bezpośredniego zagrożenia życia
  • sytuacji nagłej, której skutkiem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia.

 

Przykładowe sytuacje, które wymagają wezwania zespołu ratownictwa medycznego:

  • utrata przytomności
  • zaburzenia świadomości
  • urazy powstałe w wyniku wypadku komunikacyjnego
  • bardzo wysoka gorączka z drgawkami i/lub objawami, które zwykle u danej osoby podczas gorączki nie występują
  • zatrzymanie akcji serca
  • ostry ból w klatce piersiowej lub ostry ból brzucha
  • drgawki
  • zaburzenia rytmu serca
  • nasilona duszność
  • uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi
  • masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego
  • masywny krwotok z dróg rodnych
  • gwałtownie postępujący poród
  • ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia lub użądlenia przez jadowite zwierzę
  • zatrucia lekami, środkami chemicznymi lub gazami, połknięcie środka żrącego
  • rozległe oparzenia
  • udar cieplny
  • wyziębienie organizmu
  • porażenie prądem
  • podtopienie lub utonięcie
  • zadławienie się
  • agresja spowodowana chorobą psychiczną
  • próba samobójcza
  • upadek z dużej wysokości
  • rozległa rana będąca efektem urazu
  • urazy kończyny dolnej uniemożliwiające samodzielne poruszanie się.

 

Dyspozytor medyczny, po ocenie sytuacji, może odmówić wysłania karetki, podając przyczynę odmowy oraz sposób dalszego postępowania.

 

Pliki do pobrania:

Udostępnienie danych dla sądu, prokuratury, Policji, Rzecznika Praw Pacjenta lub Narodowego Funduszu Zdrowia

Udostępnienie danych przetwarzanych w Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego następuje na wniosek sądu, prokuratury, Policji, Rzecznika Praw Pacjenta lub Narodowego Funduszu Zdrowia w myśl art. 24b ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1720 z późn. zm.).

 

Udostępnianie danych przetwarzanych w SWD PRM dla osób fizycznych

Zgodnie z art. 24c ust. 12 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1720 z późn. zm.), osoba zwracająca się z żądaniem na podstawie art. 15 rozporządzenia 2016/679 obowiązana jest do podania informacji o okolicznościach zdarzenia, którego to żądanie dotyczy, w tym daty i miejsca zdarzenia oraz numeru telefonu, z którego zostało wykonane połączenie dotyczące powiadomienia o zdarzeniu.

 

Adres do korespondencji:

Wnioski lub żądania o których mowa powyżej należy przesyłać:

  • listownie na adres Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów
  • za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej: /PUWRzeszow/SkrytkaESP lub /PUWRzeszow/skrytka

 

Pliki do pobrania: