Nazwa programu
„Korpus wsparcia seniorów” na rok 2025
Cel
- wsparcie finansowe gmin w zakresie organizowania usług opiekuńczych świadczonych w formie usług sąsiedzkich,
- wsparcie finansowe gmin w realizacji usług opiekuńczych poprzez dostęp do tzw. „opieki na odległość” mającej na celu poprawę bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych.
Zakres przedmiotowy programu
Program Korpus Wsparcia Seniorów na 2025 rok ma na celu wsparcie gmin w zapewnieniu usług opiekuńczych dla seniorów w wieku 60 lat i więcej, szczególnie tych, którzy mają trudności z samodzielnym funkcjonowaniem. Program realizowany jest w dwóch modułach:
Moduł I – zapewnienie osobom w wieku 60 lat i więcej usług opiekuńczych w formie usług sąsiedzkich;
Moduł II – zapewnienie osobom w wieku 60 lat i więcej usług opiekuńczych poprzez dostęp do tzw. „opieki na odległość” za pomocą;
- dofinansowania zakupu lub dzierżawy oraz kosztów użytkowania tzw. opasek lub innych urządzeń bezpieczeństwa,
- dofinansowania kosztów użytkowania opasek lub innych urządzeń bezpieczeństwa zakupionych w ramach programu w edycji 2022-2024.
Gminy, które przystąpią do realizacji programu uzyskują wsparcie do 80% przewidywanych kosztów całkowitych realizacji zadania.
Okres trwania
od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Środki finansowe przeznaczone na realizację programu
- 65 mln dla całego kraju
- 3 463 804 zł na rok 2025 dla województwa podkarpackiego
Źródło finansowania
Budżet państwa (BP) – rezerwa celowa
Nabór wniosków
Gminy ubiegające się o dofinansowanie w ramach programu zobowiązane są do złożenia zapotrzebowania na środki finansowe za pośrednictwem Centralnej Aplikacji Statystycznej w terminie do 7 lutego 2025 r.
Dla kogo
Jednostki Samorządu Terytorialnego
Sposób składania wniosków
- Gminy składają zapotrzebowanie na środki do wojewody za pośrednictwem Centralnej Aplikacji Statystycznej (termin do 7.02.2025 r.)
- Wojewoda składa zapotrzebowanie zbiorcze z województwa do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.