„Cyfrowy Uczeń” to rządowy program, który ma wspierać organy prowadzące szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży – podczas dzisiejszej konferencji prasowej mówiła Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki.
Jego założeniem jest rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli przez wykorzystywanie nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję
Program będzie realizowany od września bieżącego roku do 30 listopada 2029 (obejmie 4 lata szkolne).
Na program przewidzianych jest 260 mln zł z budżetu państwa.
Maksymalne kwoty wsparcia są uzależnione od liczby dzieci – przedstawiała wojewoda podkarpacki.
I tak, w przypadku placówek wychowania przedszkolnego to:
- do 100 dzieci – 15 tys. zł,
- od 101 do 200 dzieci – 30 tys. zł,
- powyżej 200 dzieci – 45 tys. zł.
W przypadku szkoły podstawowej i ponadpodstawowej:
- do 100 uczniów – 30 tys. zł,
- od 101 do 300 uczniów – 45 tys. zł,
- od 301 do 600 uczniów – 60 tys. zł,
- od 601 do 1000 uczniów – 75 tys. zł,
- powyżej 1000 uczniów – 100 tys. zł.
Teresa Kubas-Hul dodała, że tegoroczny nabór był dedykowany placówkom wychowania przedszkolnego, a także placówkom typu poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, schroniska.
Nabór jest już zakończony. Organy prowadzące składały wnioski do wojewody do 22 września. Na kwalifikację wniosków przez wojewodę był czas do 25 września. Przekazanie środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych, jak m.in. komputery stacjonarne, laptopy, tablety, specjalistyczne oprogramowanie, cyfrowe materiały edukacyjne jest zaplanowane do końca października 2025 r.
Zainteresowanie programem było duże – podsumowuje wojewoda podkarpacki podając, że aż 479 jednostek edukacyjnych złożyło wnioski o dofinansowanie na prawie 10,5 mln zł. – Natomiast ze względu na wysokość środków, które zostały przyznane dla województwa podkarpackiego, czyli ok. 3,2 mln zł, dofinansowanie otrzyma 157 zakwalifikowanych projektów.
Teresa Kubas-Hul dodała, że kryteria były jasne, transparentne i obiektywne.
Pierwszym było to, czy jest to wniosek złożony przez placówkę publiczną czy niepubliczną. Preferowane i premiowane były publiczne. Drugie kryterium to wskaźnik związany z tzw. wykluczeniem cyfrowym danego powiatu. Trzecim kryterium była data wpływu wniosku.
Wojewoda mówiła także, że ci, którzy teraz nie zostali zakwalifikowani, będą mogli złożyć wnioski w następnych latach.
Tutaj potrzebny był również wkład własny – co najmniej 20 procent wartości zadania – kontynuowała.
Wkład własny organu prowadzącego mógł być finansowy, rzeczowy lub finansowo – rzeczowy.
Bardzo dziękuję wszystkim samorządowcom, którzy w tak krótkim okresie przygotowali wnioski i je do nas złożyli, a także pracownikom kuratorium za szybkie procedowanie tego tematu – mówiła.
Druga część konferencji prasowej poświęcona była działaniom profilaktycznym, które będą prowadzone od 29 września do 3 października. W przedszkolach będzie to Tydzień Budowania Relacji, natomiast w szkołach ponadpodstawowych i placówkach oświatowych – Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej.
Relacje rówieśnicze zarówno z powodu pandemii, jak i kryzysu zdrowia psychicznego często są zaburzone. Chcemy, żeby młodzi mieszkańcy Podkarpacia zrozumieli, jak są one ważne. Telefon komórkowy, przebywanie w odizolowaniu nie zastąpią relacji rówieśniczych – podkreślała Dorota Nowak-Maluchnik, podkarpacki kurator oświaty dodając, że dotąd do udziału w kampanii zgłosiło się wiele szkół i przedszkoli.
Działania podejmie 115 przedszkoli z regionu, a w ramach przeciwdziałania przemocy rówieśniczej swoje inicjatywy zgłosiło już 197 szkół.
Dzieci i młodzież – przy wsparciu specjalistów – wezmą udział w zajęciach dostosowanych do wieku i potrzeb.
Budujmy dobrą, szczęśliwą szkołę, budujmy relacje – podsumowała podkarpacka kurator oświaty.
Fot. Beata Terczyńska/PUW