Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Prawie 2 miliardy złotych na rozwój kolei na Podkarpaciu

Data publikacji: 11 sierpnia 2025Piątek był historycznym dniem dla województwa podkarpackiego. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami na rozwój kolei w naszym regionie. Wartość inwestycji to prawie 2 mld zł.

𝐓𝐨 𝐧𝐢𝐞𝐬𝐚𝐦𝐨𝐰𝐢𝐭𝐲 𝐬𝐮𝐤𝐜𝐞𝐬, ż𝐞 𝐳 łą𝐜𝐳𝐧𝐞𝐠𝐨 𝐛𝐮𝐝ż𝐞𝐭𝐮 𝟑 𝐦𝐥𝐝 𝐳ł 𝐧𝐚 𝐫𝐨𝐳𝐰ó𝐣 𝐤𝐨𝐥𝐞𝐢 𝐚ż 𝐨𝐤. 𝟐 𝐦𝐥𝐝 𝐳ł 𝐭𝐫𝐚𝐟𝐢 𝐧𝐚 𝐏𝐨𝐝𝐤𝐚𝐫𝐩𝐚𝐜𝐢𝐞mówi Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki. 

 

W Tarnobrzegu podpisana została umowa na rewitalizację linii kolejowej Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew Narodowa (linie 25, 74, 78).

 

Projekt zwany Trójstykiem współfinansowany jest ze środków UE w ramach Programu 𝐅𝐮𝐧𝐝𝐮𝐬𝐳𝐞 𝐄𝐮𝐫𝐨𝐩𝐞𝐣𝐬𝐤𝐢𝐞 𝐝𝐥𝐚 𝐏𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢 𝐖𝐬𝐜𝐡𝐨𝐝𝐧𝐢𝐞𝐣.

 

Przedsięwzięcie obejmuje trasę o długości 66 kilometrów.

 

Przebudowane zostaną tory wraz z siecią trakcyjną oraz mosty, przejazdy kolejowo-drogowe, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

 

Zmodernizowane będą stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa.

 

Nowe perony będą wyższe i przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

 

Istotnym ułatwieniem będą pochylnie i oznakowania dotykowe. 

 

Komfort zwiększą także nowe wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską.

 

Składy pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.

 

Jak zaznaczają PKP Polskie Linie Kolejowe: „na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut”.

 

Inwestycja za ponad 900 mln zł zapewni efektywniejsze wykorzystanie potencjału kolei oraz krótsze i bezpieczniejsze podróże.

 

Inwestycja ma domknąć układ nowoczesnych linii kolejowych południowej części Makroregionu. Podpisana umowa w Tarnobrzegu sprawi, że pociągi pasażerskie wrócą na kolejne odcinki linii Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów.

 

Firma Swietelsky Rail Polska zrealizuje prace do II kwartału 2028 roku.

 

W piątek po południu PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji (firmą PORR S.A.), dzięki której Podkarpacie zyska lepszy standard linii kolejowej prowadzącej w Bieszczady.

 

To szczególny dzień dla województwa podkarpackiego, dla całego regionu południowo – wschodniej Polski – mówił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

 

Na rewitalizację trasy Jasło – Nowy Zagórz przeznaczono ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

 

To szczególna inwestycja, bardzo ważna dla Jasła, Krosna, Sanoka i Zagórza – wymieniał wiceminister infrastruktury. – Zwiększamy dostępność kolejową dla mieszkańców całego regionu.

 

Podkreślał, że realizacja obu inwestycji przyczyni się do poprawy dostępności transportowej i rozwoju regionu:

 

Region zyskuje nie tylko nowe inwestycje, ale i realną szansę na zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów i mieszkańców.

 

Dla podróżnych inwestycja oznacza m.in. krótszy czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa – o ok. 25 minut,

 

Na linii kolejowej nr 108 wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków:

Jasło Sobniów,

Krosno Huta,

Krosno Guzikówka,

Krosno Południe/Galeria,

Zagórz Przemysłowy.

W ramach budowy łącznicy Jedlicze Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka.

 

Inwestycja to także:

  • przebudowa torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych,
  • wymiana istotnych dla prowadzenia ruchu kolejowego elementów, takich jak rozjazdy,
  • montaż nowych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

 

Prace budowlane obejmą także przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem, co poprawi jakość obsługi podróżnych.

 

Perony będą wyższe, dzięki temu ułatwią wsiadanie do pociągów.

 

Wybudowane obiekty zostaną wyposażone we wszystkie elementy istotne dla wygody i bezpieczeństwa wszystkich podróżnych. Komfort zapewnią nowe wiaty, ławki, windy, tablice informacyjne oraz oznakowania.

 

Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością maks. 120 km/h i towarowych z prędkością do 110 km/h. 

 

W piątek podpisana została też umowa w Małopolsce. Z Rabki Zaryte, przez Mszanę Dolną do Kasiny Wielkiej podróżni pojadą nową linią z prędkością 120 km/h.

 

Spójny system kolejowy to inwestycje zarówno w stolicach regionów, jak i w mniejszych ośrodkach, do których chcemy szybko, wygodnie i ekologicznie dowozić podróżnych. Dzięki podpisanym dziś umowom kolejne społeczności lokalne zostaną włączone do sieci transportowej – mówił Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA.

 

Zdjęcia: Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów