Efekty to zwiększona przepustowość i komfort obsługi pasażerów, nowoczesna infrastruktura techniczna, najnowocześniejsze oświetlenie nawigacyjne LED, większa atrakcyjność dla przewoźników i podróżnych oraz wzmocnienie pozycji Podkarpacia jako strategicznego centrum komunikacyjnego Polski Wschodniej.
Prace zostały przeprowadzone przy zachowaniu ciągłości operacji lotniczych. Lotnisko funkcjonowało przez cały czas modernizacji. W ciągu 19 tygodni trwania inwestycji port lotniczy obsłużył ponad 6847 operacji (w tym 3417 odlotów i 3430 przylotów).
Jedna z najdłuższych w kraju droga startowa o długości 3200 metrów jest w pełni dostępna dla wszystkich typów statków powietrznych. Zwiększenie nośności drogi startowej na bardziej uczęszczanym kierunku 27 to istotne osiągnięcie dla bezpieczeństwa operacji lotniczych i dalszego rozwoju portu lotniczego jako strategicznego centrum komunikacyjnego Polski Wschodniej.
Zmodernizowany odcinek wyposażony został w nowoczesną infrastrukturę techniczną, nową kanalizację kablową, przebudowaną sieć kanalizacji deszczowej i wodociągowej przeciwpożarowej oraz oświetlenie nawigacyjne w technologii LED wraz z zaktualizowanym systemem sterowania z wieży.
Przy progu 27 wykonano pełnych gabarytów płaszczyznę do zawracania z oświetleniem nawigacyjnym i oznakowaniem poziomym. W ramach przebudowanego odcinka drogi startowej wbudowano ponad 93 tys. ton materiałów drogowych, w tym ok. 16 tys. ton kruszywa, 39 tys. ton betonu i stabilizacji cementowej, 2 tys. ton betonu asfaltowego oraz 36 tys. ton wysokowytrzymałowego betonu cementowego do nawierzchni lotniskowych.
Wartość inwestycji i źródła finansowania
Projekt został współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CEF Military Mobility 2021–2027. Wartość całej inwestycji, obejmującej również rozbudowę równoległej drogi kołowania, wynosi 113 849 553 PLN brutto. zł brutto.
Strategiczne znaczenie dla regionu
Przywrócenie do pełnej eksploatacji drogi startowej o długości 3200 metrów, która jest jedną z najdłuższych w Polsce, wzmacnia pozycję Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka jako jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie Polski Wschodniej. Pełna gotowość operacyjna oznacza możliwość obsługi wszystkich typów statków powietrznych w ruchu cywilnym i w razie potrzeby, wojskowym.
Równocześnie z zakończonymi działaniami trwają prace dotyczące II etapu budowy równoległej drogi kołowania.
Fot. Jerzy Żygadło, PUW w Rzeszowie.






