Przyznana kwota 76 640 931,25 zł została podzielona na dwie części: 46 731 151,17 zł na nabór wniosków o dopłatę w 2026 roku, a 29 909 780,08 zł na zabezpieczenie już wcześniej podpisanych umów wieloletnich.

W piątek na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego wojewoda podkarpacki ogłosiła nabór, który potrwa do 5 grudnia br.

Wnioski mogą składać organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, czyli gminy, powiaty lub ich związki oraz województwo – przedstawiała Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki.

Dofinansowanie mogą oni uzyskać na nowe linie komunikacyjne utworzone po wejściu w życie ustawy o Funduszu lub na linie komunikacyjne, które nie funkcjonowały na 3 miesiące przed wejściem w życie ustawy o Funduszu. Dofinansowaniu nie podlega komunikacja miejska. 

Kwota dopłaty wynosi nie więcej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów o charakterze użyteczności publicznej.

Organizator musi zapewnić co najmniej 10 procent wkładu własnego ceny usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego – dodała wojewoda podkarpacki. – Może złożyć jeden wniosek na dowolną liczbę uruchomionych linii. Dopuszczalne jest składanie wniosków jednorocznych, bądź wieloletnich – na okres do 3 lat, czyli na lata 2026-2028.

Kolejność przyznawania dopłat wynika z ustawy. Otrzymają je według kolejności: gminy, związki międzygminne, związki powiatowo-gminne, powiaty, związki powiatów, województwo.

Wnioski będą oceniane w oparciu o kryteria merytoryczne zapisane w  ustawie o Funduszu – kontynuowała wojewoda podając, co jest brane pod uwagę.

To przede wszystkim: powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców obszaru właściwości organizatora, łączna liczba linii komunikacyjnych objętych wnioskiem, długość linii komunikacyjnych, liczba zatrzymań na przystankach, realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wskaźnik dochodów podatkowych dla samorządu będącego organizatorem oraz zapewnienie dostępności terenów objętych przedsięwzięciami infrastrukturalnymi.

Zgodnie z kryteriami najwięcej punktów otrzymają samorządy o  najmniejszej gęstości zaludnienia i o najniższym wskaźniku dochodów podatkowych, które utworzą najwięcej linii komunikacyjnych a linie będą najdłuższe, o największej liczbie zatrzymań na przystankach – poinformowała Teresa Kubas-Hul. – Zachęcając organizatorów transportu publicznego do składania wniosków, warto podsumować 2025 rok. Otóż wszyscy, którzy złożyli wnioski, otrzymali wsparcie. 

I tak, w bieżącym roku dofinansowanie uzyskały 433 linie komunikacyjne, na łączna liczbę ponad 28 milionów wozokilometrów. Umowy na dopłaty w wysokości 84 959 149,99 zł podpisało 45 gmin, 7 powiatów oraz 4 związki komunikacyjne.    

Fot. Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów

Informacje, wzory wniosków, załączniki na stronie:

https://www.gov.pl/web/uw-podkarpacki/komunikat-wojewody-podkarpackiego-z-dnia-21-listopada-2025-r-o-ogloszonym-naborze-wnioskow-o-objecie-w-roku-2026-doplata-do-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej