- Na podstawie punktu 8.2.3 Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2022-2029, Wojewoda Podkarpacki od ostatecznego odbiorcy wsparcia będącego jednostką samorządu terytorialnego nie wymaga wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w sprawie przekazania dofinansowania na zadanie polegające na tworzeniu miejsc opieki jako zabezpieczenia środków dofinansowania z tytułu niewykonania (niepełnego wykonania) zadania, w tym w zakresie minimalnego okresu funkcjonowania instytucji opieki i miejsc opieki dofinansowanych z Programu.
- Na podstawie punktu 8.2.3 i kolejnych Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2022-2029, Wojewoda Podkarpacki od ostatecznego odbiorcy wsparcia nie będącego jednostką samorządu terytorialnego, ustanawia następujące formy zabezpieczeń należytego wykonania umowy w sprawie przekazania dofinansowania na zadanie polegające na tworzeniu miejsc opieki jako zabezpieczenia środków dofinansowania z tytułu niewykonania (niepełnego wykonania) zadania, w tym w zakresie minimalnego okresu funkcjonowania instytucji opieki i miejsc opieki oraz jej okresu trwałości – dofinansowanych z Programu:
- dla kwoty dofinansowania niższej lub równej 50 000 zł, wyłącznie dla zadań polegających na zakupie wyposażenia, jako zabezpieczenie realizacji umowy, beneficjent wnosi w dniu podpisania umowy lub do 30 dni kalendarzowych od daty jej podpisania, weksel in blanco, podpisany przez beneficjenta wraz z poręczeniem wekslowym przez inną osobę, niepozostającą z wystawcą weksla we wspólnym gospodarstwie domowym. Od poręczyciela pobiera się oświadczenie o niepozostawaniu z wystawcą weksla we wspólnym gospodarstwie domowym.
- dla kwoty dofinansowania wyższej niż 50 000 zł w przypadku zakupu wyłącznie wyposażenia oraz niezależnie od kwoty – w przypadku inwestycji obejmującej adaptację obiektu wraz z wyposażeniem lub wyłącznie adaptację obiektu, jako zabezpieczenie należytego wykonania umowy wnosi się w dniu podpisania umowy lub najpóźniej w dacie złożenia pierwszego wniosku o uruchomienie środków, jedną z form zabezpieczenia według wyboru beneficjenta:
- gwarancję bankową, ustanowioną na okres co najmniej do końca okresu trwałości zadania na kwotę stanowiącą 110% wartości przyznanego dofinansowania ( z wyłączeniem podmiotów prowadzących działalność krócej niż jeden rok i osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej);
- dokument potwierdzający ustanowienie hipoteki na nieruchomości, będącej przedmiotem inwestycji, o wartości co najmniej 110% kwoty przyznanej dotacji, na rzecz Wojewody Podkarpackiego;
- dokument potwierdzający ustanowienie hipoteki na innej nieruchomości, nie będącej przedmiotem inwestycji, a wartości nie niższej niż będąca przedmiotem inwestycji nieruchomość, o wartości co najmniej 110% kwoty przyznanej dotacji, na rzecz Wojewody Podkarpackiego;
- zastaw na rzeczy ruchomej o wartości co najmniej 110% kwoty otrzymanej dotacji, na rzecz Wojewody Podkarpackiego.
- Do weksli wskazanych w pkt 2 ppkt 1 może być na żądanie Wojewody sporządzona deklaracja wekslowa.
- Wystawca weksla oraz poręczyciel weksla, pozostający w związku małżeńskim, zobowiązani są do przedłożenia pisemnego oświadczenia współmałżonka o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązania w formie weksla in blanco lub poręczenia takiego weksla.
- Wojewoda zastrzega sobie prawo do:
- żądania od wystawcy i/lub poręczyciela weksla złożenia oświadczenia majątkowego;
- niewyrażenia zgody na poręczenie weksla przez osobę wskazaną przez wystawcę i żądania ustanowienia innego poręczyciela;
- do ustanowienia większej liczby poręczycieli;
- żądania ustanowienia hipoteki lub gwarancji bankowej lub zastawu, niezależnie od przyznanej kwoty dofinansowania;
- w przypadkach wskazanych w punkcie 2 ppkt 2 lit. b,c,d – przedstawienia dodatkowo opinii biegłego rzeczoznawcy co do wartości nieruchomości, na której ma być ustanowiona hipoteka lub przedmiotu zastawu.
- w przypadkach wskazanych w punkcie 2 ppkt 2 lit. b,c,d – wskazania innej dodatkowej nieruchomości lub rzeczy w sytuacji, w której powstanie uzasadniona wątpliwość co do możliwości zaspokojenia roszczeń, również w trakcie trwania
umowy – w szczególności, kiedy w okresie trwania umowy wartość nieruchomości objętej hipoteką lub rzeczy, na której ustanowiono zastaw, ulegnie istotnemu obniżeniu.
- Wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy dla podmiotów nie będących jednostkami samorządu terytorialnego jest warunkiem koniecznym do wypłaty środków pochodzących z dotacji.
- Niedostarczenie dokumentu ustanawiającego zabezpieczenie do Urzędu we wskazanym terminie (za datę złożenia przyjmuje się datę wpływu dokumentu do Urzędu), zarówno na etapie wnoszenia zabezpieczenia, jak również ewentualnej jego zmiany lub podwyższenia wartości zabezpieczenia, może spowodować rozwiązanie umowy na udzielenie dotacji ze skutkiem natychmiastowym, jak również konieczność zwrotu wcześniej pobranych środków.