Prosimy o uwzględnienie powyższego w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w urzędzie najpóźniej 8 listopada 2022 r. do godz. 13:00 czasu środkowoeuropejskiego. Wznowienie przyjmowania wniosków i wydawania dokumentów nastąpi 14 listopada 2022 r.
W tym okresie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Nowe e-usługi
Zmiany są związane z wdrożeniem Rejestru Dokumentów Paszportowych. Nie będziesz już wypełniać wniosku odręcznie – zostanie za Ciebie uzupełniony elektronicznie przez urzędnika. Przy odbiorze potwierdzisz tylko swoje dane i złożysz podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu.
Jeżeli przy wypełnianiu wniosku podasz swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostaniesz powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Przy odbiorze paszportu organ wydający będzie mógł potwierdzić Twoją tożsamość także na podstawie odcisku palca.
Dzięki nowym e-usługom sprawdzisz też:
– swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych,
– czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
– ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego.
Osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą też mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.
Zgłoś online utratę paszportu
Jeśli chcesz zgłosić utratę lub uszkodzenia paszportu albo innego dokumentu paszportowego, możesz to zrobić online w trzech prostych krokach:
- Zweryfikuj swoją tożsamość online. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
- Wejdź na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela”. Znajdź e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”.
- Kliknij „Wyślij zgłoszenie” i potwierdź za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.