Inwestycja rozpoczęła się w lipcu 2022 r., a dworzec został oddany do użytku 4 września br.
167-letniemu budynkowi przywrócono jego modernistyczny wygląd z lat 60. XX wieku. Wnętrze stało się przestronne i funkcjonalne. Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni jest utrzymany w jasnej kolorystyce.
Prawdziwą perełką dworca są dwie mozaiki ścienne, zlokalizowane na ścianie wschodniej i zachodniej holu głównego, które zostały poddane całkowitej renowacji pod nadzorem konserwatora zabytków.
W poczekalni znajdują się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu znalazły się pomieszczenia kas biletowych.
Budynek został w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych i wprowadzenie szeregu usprawnień. Pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych.
Dworzec stał się energooszczędny dzięki nowej stolarce okiennej i drzwiowej, bardziej wydajnym urządzeniom grzewczym oraz centralom wentylacyjnym z odzyskiem ciepła.
Nowością jest bezpośrednie zejście na poziom -1, gdzie mieści się parking, toalety i lokale usługowe. Utworzone przejście zostało również wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi, eksponując najstarsze elementy konstrukcyjne dworca w postaci sklepień kolebkowych oraz kamiennych fundamentów.
Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót realizowanych w formule „projektuj i buduj” – Budimex S.A.
Wartość inwestycji – będącej częścią większego przedsięwzięcia: Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego – to 48,5 mln zł, przy wsparciu środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
Nowością jest także nadanie dworcowi funkcji kulturalnych. W budynku powstaje Biblioteka na Dworcu – otwarta przestrzeń z książkami, czytelnią, kawiarnią, miejscem spotkań autorskich, warsztatów i koncertów. Miasto chciałoby również ożywić puste tereny kolejowe, takie jak zabytkowa hala wachlarzowa, które mogą stać się przestrzenią nowoczesnej kultury, wydarzeń społecznych i artystycznych.
Podkarpacie od zawsze było ważnym miejscem na kolejowej mapie Polski. To tu krzyżują się szlaki komunikacyjne, łączące południe z północą oraz wschód z zachodem kraju. Rzeszów zaś – dynamicznie rozwijająca się stolica regionu – w ostatnich latach zyskał jeszcze większe znaczenie. Dlatego tak istotne było, aby mieszkańcy Rzeszowa, Podkarpacia, a także wszyscy podróżni korzystający z tutejszych pociągów mieli do dyspozycji dworzec nowoczesny, funkcjonalny i przyjazny. Dzisiejsze otwarcie jest dowodem, że kolej w Polsce zmienia się dla ludzi – że inwestujemy w jakość, wygodę i bezpieczeństwo pasażerów – podkreślał Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.
W czwartkowym wydarzeniu uczestniczyli m.in. Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, poseł Adam Dziedzic, Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki, Tomasz Lorenc, II wicewojewoda podkarpacki, Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A. oraz Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa i jego zastępcy.
Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja Rzeszów Główny obsługiwała średnio do 15,4 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej niemal 230 pociągów dziennie.
Źródło: PKP S.A.
Fot. Jerzy Żygadło