Konferencję otworzył podkarpacki wicekurator oświaty Stanisław Fundakowski, który podkreślił, że spotkanie jest kolejnym wydarzeniem organizowanym na terenie województwa, które ma pomóc w przygotowaniu się zarówno organizacyjnie, jak i programowo, do kolejnych etapów wdrażania reformy. – Obecnie jesteśmy na etapie projektowania sieci szkół, do końca marca organy prowadzące podejmą stosowne uchwały, będą realizowane szkolenia przygotowujące nauczycieli do wdrożenia nowej podstawy programowej – powiedział wicekurator Fundakowski.
Staramy się spotykać z wszystkimi, którym los systemu edukacji nie jest obojętny – rozmawiamy z rodzicami, nauczycielami, dyrektorami, samorządowcami. Przed polską oświatą stoi wielkie wyzwanie, które głównie jest spowodowane niżem demograficznym. Musimy we właściwy sposób przygotować się na problem związany z malejącą liczbą uczniów w szkołach (…). W procesie zmiany ustroju szkolnego ważne jest odpowiednie przygotowanie, ale też konstruktywna dyskusja i wspólne szukanie rozwiązań – rozmawiamy bowiem o kwestii niezwykle istotnej – edukacja decyduje o tym, jaka będzie Polska w przyszłości i jaka będzie polska młodzież, czy będzie odpowiednio przygotowana do warunków zmieniającego się w zawrotnym tempie świata – powiedziała wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
W czasie spotkania, które odbyło się 24 lutego br. w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie, zaprezentowano zmiany organizacyjne w roku szkolnym 2017/2018. Odbyła się także dyskusja panelowa pn. „Wyzwania dla dyrektora i nauczyciela”, podczas której przedstawiciele związków zawodowych, samorządów, szkół, Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli i Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie próbowali odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób zmiany organizacyjne, wynikające z wdrożenia nowych przepisów regulujących system oświaty w Polsce, wpłyną na pracę szkół i nauczycieli. Przedstawiono m.in. wpływ zmian na zatrudnienie nauczycieli w poszczególnych typach szkół. Rozważania zostały oparte o zapisy zawarte w ustawie Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe. W wystąpieniach i dyskusji skupiono się na kwestiach związanych z dalszym zatrudnianiem nauczycieli w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji nauczycieli gimnazjów włączanych i przekształcanych. Przywołane zostały również – zawarte w treści wspomnianej ustawy – rozwiązania systemowe, mające na celu jak najlepsze wykorzystanie potencjału nauczycieli likwidowanych gimnazjów, obejmujące kwestie przenoszenia nauczycieli, uzupełniania oraz ograniczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, a także pierwszeństwa w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach w szkołach. W drugiej części debaty prowadzono dyskusję na temat nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Wypracowane podczas konferencji wnioski zostaną przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej.