Jak podkreślił minister Czarnek, świadomy wybór kierunku kształcenia przez uczniów to jeden z niezbędnych elementów skutecznie realizowanej edukacji, a wzmocnienie doradztwa zawodowego jest jednym z kluczowych obszarów zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym.
– Wykorzystanie nowoczesnych technologii to ważny krok w doradztwie zawodowym. Prezentując informacje o zawodach, quizy, filmy, w tym w technologii VR, pomagamy młodzieży w podjęciu decyzji o kierunku dalszego kształcenia i wyborze zawodu – powiedział minister.
Projekt realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych.
Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli „zanurzyć” ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu. Inicjatywa otworzy przed młodymi osobami możliwość zdobycia ważnej dla nich wiedzy i skonfrontuje oczekiwania ze stanem rzeczywistym.
W ramach przedsięwzięcia powstało 45 filmów w rozszerzonej rzeczywistości z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu w trakcie krótkiej, wirtualnej podróży, podczas której można doświadczyć pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu oraz 7 specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100% wirtualnej przestrzeni, gdzie uczeń, dzięki specjalnym kontrolerom, będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu.
Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie oprogramowaniu w 10 profesjonalnych goglach VR.
Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że projekt jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi, którzy – biorąc pod uwagę własne predyspozycje – muszą zetknąć się z różnymi zawodami, by zdecydować, gdzie widzą się w przyszłości jako pracownicy.
– Cieszę się i gratuluję Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy, że ta myśl, by wykorzystać nowoczesne technologie i ułatwić preferencję zawodową dla młodych ludzi w taki sposób została zainicjowana. Wierzę głęboko, że szkoły Podkarpacia będą chętnie korzystać z tych rozwiązań i wielka rola doradców zawodowych w tym, aby popularyzować ten projekt. Młodym ludziom trzeba pomagać umiejętnie. Nowoczesne technologie na pewno są takimi narzędziami, które sprawiają, że łatwiej jest dotrzeć do młodego człowieka, który na co dzień jest ich użytkownikiem. Na drodze do budowania przyszłości, także dobrej przyszłości przemysłowej, rozwojowej Podkarpacia, jest umiejętne prowadzenie młodego człowieka na ścieżce kariery zawodowej, która pozwoli mu na wykonywanie zawodu dającego satysfakcję, zagwarantuje sukces, ale także będzie źródłem utrzymania – mówiła Ewa Leniart.
Od początku roku szkolnego 2022 WUP prowadzi zajęcia w 21 podkarpackich szkołach ponadpodstawowych w każdym powiecie. Weźmie w nich udział co najmniej 200 uczniów.
Głównym celem projektu jest wypracowanie standardów wykorzystania nowoczesnych technologii w poradnictwie zawodowym i wprowadzenie ich na skalę ogólnokrajową.
***
Źródło finansowania: Rezerwa Funduszu Pracy na realizację projektów pilotażowych pod nazwą „Nowe spojrzenie- nowe możliwości” – VR o wartości 1 140 668,16 zł (100% finansowanie ze środków Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii).