Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Uroczyste otwarcie obwodnicy Strzyżowa

Data publikacji: 31 stycznia 2020114 mln zł to koszt budowy obwodnicy Strzyżowa, która została dzisiaj uroczyście oddana do użytku.

Otwarcie obwodnicy

W uroczystości oddania inwestycji do użytku uczestniczyli m. in.: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Grzegorz Puda, poseł do Parlamentu Europejskiego Bogdan Rzońca, poseł na Sejm RP Kazimierz Gołojuch, wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, starosta strzyżowski Bogdan Żybura, burmistrz Strzyżowa Waldemar Góra oraz przedstawiciele Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

Obwodnica Strzyżowa jest największą pod względem finansowym inwestycją drogową zrealizowaną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Łączy koszt projektu  przekroczył kwotę 114 mln. zł. Wartość dofinansowania z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej  w ramach Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego  wyniosła ponad 90 mln zł.

Obwodnica zdecydowanie usprawnia komunikację kołową w tej części województwa, wyprowadzając ruch tranzytowy i ciężki poza centrum miasta. Poprawia też znacząco dostępność komunikacyjną terenów zlokalizowanych po południowej stronie Strzyżowa, co przyczynia się do poprawy dostępności transportowej oraz zwiększenia spójności komunikacyjnej a tym samym do rozwoju gospodarczego regionu. Długość obwodnicy to 6 km. Droga została zaprojektowana po nowym śladzie głównie w terenach niezabudowanych. Swój początek ma w miejscowości Żarnowa, kolejno przebiega wzdłuż linii kolejowej i  przechodzi nad ulicą Modrzewiową oraz Stopnicką. Następnie droga przecina ulicę Bieszczadzką (drogę wojewódzką nr 989) oraz ulicę Południową gdzie zostały wybudowane ronda. Kolejno obwodnica przechodzi górą nad ulicą 1 Maja i linią kolejową Rzeszów – Jasło. Koniec obwodnicy znajduje się na rondzie w miejscowości Dobrzechów.

Razem z obwodnicą wybudowano 6 mostów (w tym 3 mosty na rzece Wisłok największy o długości 203 m), 5 wiaduktów, 2 przejazdy gospodarcze i przejście dla pieszych pod obwodnicą. Wybudowano 3 skrzyżowania typu rondo na ulicy Bieszczadzkiej, Południowej oraz w miejscowości Dobrzechów. W rejonie ronda na ulicy Bieszczadzkiej oraz w miejscowości Dobrzechów wybudowano także ekrany akustyczne. W ramach budowy obwodnicy powstały chodniki dla pieszych, zatoka autobusowa przy szkole w miejscowości Żarnowa, a w rejonie rond wybudowano oświetlenie uliczne. W celu skomunikowania terenów przyległych do obwodnicy została wbudowane drogi dojazdowe o łącznej długości około 7,4 km. Ponadto projekt obejmował również przebudowę kolizji sanitarnych, sieci energetycznych, teletechnicznych i kolejowych, budowę układu odwodnienia drogi (budowę kanalizacji deszczowej, rowów odwadniających, przebudowę rowów melioracyjnych), montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (barier energochłonnych, balustrad przy chodnikach dla pieszych), wykonanie urządzeń ochrony środowiska oraz nowego oznakowania drogi.

Wybudowana obwodnica Strzyżowa jest drogą klasy G o najwyższej nośności tj.  115kN/oś. Wszystkie obiekty posiadają klasę nośnicy A tj. 50 ton. W związku z powyższym obwodnica Strzyżowa zapewnia bezpieczny i komfortowy przejazd dla wszystkich pojazdów w tym wszelkich pojazdów ciężarowych.

Łącznie obwodnica Strzyżowa wraz z obwodnicą Czudca i przebudowanymi odcinkami drogi wojewódzkiej nr 988 stanowi ok 14,5 km bezpiecznej  i komfortowej drogi, dzięki której użytkownicy mogą sprawnie przejechać do Rzeszowa oraz Jasła omijając newralgiczne odcinki jakimi są centra m. Czudca i Strzyżowa.

Na podstawie informacji UMWP, fot. UMWP.