– Pomysł utworzenia kolejki zrodził się kilka lat temu i dzięki grupce zapaleńców, a także przychylności polskiego rządu, udaje się go dziś realizować. M.in. dzięki tej inwestycji pokazujemy, że istnieje podkarpacka droga rozwoju, również rozwoju turystki, którą niezmiennie podążamy – mówiła w rozmowach z dziennikarzami wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
Właścicielem PKL jest pośrednio fundusz inwestycji infrastrukturalnych, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza Polski Fundusz Rozwoju SA (PFR).
– Naszym celem dla PKL jest stworzenie atrakcyjnej, całorocznej oferty turystyczno-rekreacyjnej, w sposób budujący wartość spółki. Chcemy, przy współpracy z lokalnymi społecznościami, wykorzystać potencjał największych regionów turystycznych, przy jednoczesnym zachowaniu naturalnych walorów środowiskowych – powiedział Paweł Borys, prezes PFR.
To pierwsza tego typu inwestycja w województwie podkarpackim.
– Turyści, którzy odwiedzą Solinę w przyszłym roku będą mogli zobaczyć piękne widoki i bieszczadzką przyrodę z zupełnie nowej perspektywy – wagonika kolei PKL – mówi Daniel Pitrus, prezes PKL.
Podróż 8-osobowym wagonikiem kolei linowej rozpocznie się od stacji Plasza zlokalizowanej przy solińskim deptaku. Stąd turyści podziwiając monumentalną zaporę oraz pięknie położone jezioro solińskie wyruszą w podróż do stacji zlokalizowanej na górze Jawor.
Na trasie kolei znajdować się będzie pięć podpór o różnych wysokościach. Najniższa podpora osiągnie wysokość 17 metrów, a najwyższa 75 metrów i będzie to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce.
Podróżujący wagonikiem kolei linowej Grupy PKL będą mogli dotrzeć na górę Jawor, na której wybudowana zostanie wieża widokowa. To z niej turyści z wysokości 50 metrów zobaczą trasę, którą pokonali wagonikiem kolei linowej, zaporę oraz panoramę Bieszczadów i solińskiego zalewu. Tutaj także zlokalizowana będzie karczma wpisana w krajobraz otoczenia góry Jawor i wieży widokowej.
Dodatkową atrakcją nowego ośrodka turystycznego Grupy PKL i PFR w Solinie będzie park tematyczny zlokalizowany na powierzchni 4,7 hektara na zboczu góry Jawor.
– To historyczna chwila dla Gminy Solina, Bieszczadów oraz całej polskiej turystyki – nie krył radości Adam Piątkowski, Wójt Gminy Solina.
Inicjatywę od początku wspierał poseł Marek Kuchiński, wieloletni marszałek sejmu.
– Projekt udał się dzięki pomysłowości i współpracy wielu środowisk – bez względu na opcje polityczne. Bieszczady i Solina to solidna marka, miejsca niezwykłe, które mimo rozwoju turystyki zachowują tajemniczość i dzikość – mówił Marek Kuchciński.
– To jest niewątpliwie jest ta atrakcja, która sprawi, że wielu turystów przyjedzie w Bieszczady po raz pierwszy. Wielu z nich zdecydowanie wydłuży swój pobyt – dodała Ewa Leniart.
Kolej w Solinie zostanie wyposażona w najnowsze technologie, które zapewnią najwyższy standard bezpieczeństwa a systemy napędu awaryjnego oraz newralgiczne elementy kolei zostaną zdublowane oraz umożliwią bezpieczne sprowadzenie pojazdów do stacji.
Podczas montażu rozciągania liny kolei także zostaną wykorzystane nowoczesne technologie. Za pomocą specjalistycznego drona zostanie rozciągnięta pierwsza lina o średnicy 4 mm wykonana z kevlaru, a następnie rozmieszczone zostaną liny docelowe o długości 3080 metrów.
Koszt inwestycji ośrodka turystycznego w Solinie, który buduje Grupa PKL i PFR szacowny jest na poziomie 110 mln złotych.