Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 205 mln zł, współfinansowana ze środków POIiŚ, zapewni komfortową obsługę wszystkim podróżnym, min. dzięki windom i schodom ruchomym.
27 sierpnia br. w Rzeszowie odbył się briefing prasowy z udziałem wojewody podkarpackiego Ewy Leniart, dyrektora Projektu PLK Wojciecha Wasia oraz kierownika kontraktu PLK Kamila Mergela. Wojewoda Ewa Leniart podkreśliła, ze realizowana inwestycja ma ogromne znaczenia dla poprawy dostępności komunikacyjnej, jakości podróżowania oraz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Od września rozpocznie się demontaż wiaduktu kolejowego na ul. Batorego. Wykonawca usunął już tor i konstrukcje sieci trakcyjnej. Zabezpieczony jest nasyp kolejowy. Prace prowadzone są jednocześnie z robotami na stacji. Całkowita przebudowa wiaduktu, umożliwi poszerzenie jezdni. W miejscu jednego, będą dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Inwestycja kolejowa nie tylko utrzyma bezpieczny przejazd pociągów, ale znacznie usprawni system komunikacji w mieście.
Szeroki zakres prac przy wiadukcie wymaga od 2 września zmian w komunikacji drogowej. Dla kierowców i pieszych przygotowano alternatywne przejazdy i przejścia.
Podziemne przejście i nowe perony już w budowie
Na czas przebudowy stacji zapewniono alternatywne przejścia, dodatkowy peron tymczasowy i specjalne zejście ze starej kładki na perony. Komunikację ma ułatwić specjalne oznakowanie.
Efektem dotychczasowych prac na stacji są już widoczne krawędzie dwóch 300 i 400 m peronów. Docelowo będą trzy nowe, wyższe platformy, ułatwiające wsiadanie do pociągu. Nawierzchnia z liniami naprowadzającymi, ułatwi drogę osobom niewidomym
i słabowidzącym. Podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się lepszy dostęp
do kolei zapewni 5 wind i 5 schodów ruchomych. Komfort stacji zwiększy również wymienione na ledowe oświetlenie oraz nowe wiaty i ławki. Czytelną orientację zapewnią tablice informacyjne i oznakowanie.
Rzeszów Zachodni już służy podróżnym
Podróżni od czerwca korzystają z nowego dodatkowego przystanku Rzeszów Zachodni. Obiekt powstał w ramach rzeszowskiego projektu. Jego efektem są też trzy mosty
nad Al. Wyzwolenia. Kierowcom służy już przebudowany przejazd kolejowo-drogowy przy
ul. Marii Konopnickiej.
Inwestycja realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych ( w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Wartość umowy współfinansowanej ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 205 mln zł netto. Zakończenie planowane jest w połowie 2021 r.