W Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie odbyła się dziś uroczystość podpisania umów w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie.
Środki na zakup zeroemisyjnych autobusów trafią do pięciu podkarpackich samorządów: gminy Ustrzyki Dolne, Mielca, Jarosławia, Jasła i Stalowej Woli.
– Bardzo się cieszę, że samorządy województwa podkarpackiego korzystają z możliwości dofinansowania i blisko 88 mln zł zostanie przeznaczone na zakup 39 zeroemisyjnych autobusów, które będą jeździć po miejscowościach naszego regionu. Niezwykle ważne jest to, aby dbać o środowisko, w którym żyjemy, ale także mieć na uwadze komfort pasażerów, którzy z transportu publicznego korzystają – powiedziała wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
O znaczeniu wsparcia dla samorządów wdrażających niskoemisyjny i zeroemisyjny tabor komunikacji publicznej mówił wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Michalski.
– Popisujemy dziś kolejne umowy na dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki naszemu systemowi finansowania możemy wspierać przedsięwzięcia polegające na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie i umożliwieniu organizatorom transportu publicznego zakupu autobusów nieemitujących żadnych zanieczyszczeń do powietrza – pojazdów czystych, ekologicznych, innowacyjnych i przyjaznych środowisku – mówił wiceprezes NFOŚiGW, który przypomniał, że był to już trzeci nabór w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
W dzisiejszym wydarzeniu wzięli udział podkarpaccy parlamentarzyści: posłowie na Sejm RP Teresa Pamuła, Fryderyk Kapinos i Andrzej Szlachta, którzy gratulowali samorządom i podkreślali, jak ważne jest to, aby korzystać ze środków wspierających istotne działania służące w tym przypadku rozwojowi zeroemisyjnego transportu publicznego i ochronie środowiska, ale też przeciwdziałaniu wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi.
Wśród beneficjentów programu jest miasto Stalowa Wola, którego mieszkańcy będą korzystać z pięciu nowoczesnych autobusów.
– To dla nas wielka radość, że miasta i gminy województwa podkarpackiego – pięć takich samorządów: Ustrzyki Dolne, Jasło, Mielec, Jarosław i Stalowa Wola to jednostki, które mogą zaliczać się do grona liderów elektromobilności, do grona tych samorządów, które chcą przyczyniać się zmiany jakościowej życia, zmiany dotyczącej ochrony środowiska i tej zmiany, która wynika z naszych strategii samorządowych, by wykorzystywać wszystkie narzędzia do tego, aby zmieniać jakość życia naszych mieszkańców, poprzez dostęp do najlepszej jakości transportu publicznego – dostępnego, taniego, a jednocześnie ekologicznego – powiedział prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny.
W gronie samorządowców podpisujących dziś umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej znaleźli się również prezydent Mielca Jacek Wiśniewski, burmistrz Jasła Ryszard Pabian, burmistrz Jarosławia Waldemar Paluch oraz burmistrz Ustrzyk Dolnych Bartosz Romowicz.
„Zielony transport publiczny”
Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć zmierzających do obniżenia wykorzystania paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym:
1) dotyczące pojazdów polegające na:
- nabyciu/leasingu nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
- nabyciu/leasingu nowych trolejbusów tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
- nabyciu/leasingu nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
2) modernizacji i/lub budowie infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej. Infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie do obsługi transportu publicznego.