W briefingu uczestniczyli także sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber oraz dyrektor Wydziału Infrastruktury PUW w Rzeszowie Krzysztof Sopel.
Rządowe dopłaty do komunikacji publicznej
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wprowadza mechanizm wsparcia organizatorów publicznego transportu zbiorowego określonych w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym: gmin, związków międzygminnych, powiatów, związków powiatów, związków powiatowo-gminnych, związków metropolitalnych, województwa.
Powodem wprowadzenia rozwiązań przewidzianych w ustawie jest problem z zapewnieniem dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego dla obywateli z uwagi na niewystarczający poziom środków finansowych na realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie.
Poziom finansowania zadań realizowanych w ramach Funduszu w 2019 roku w województwie podkarpackim wynosi 19 640 405,80 zł.
Kwota dopłaty będzie wynosić nie więcej niż 1,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej, przy wkładzie własnym organizatora w wysokości nie mniejszej niż 10% ceny usługi.
Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw transportu, natomiast obsługę bankową Funduszu prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego.
Środki Funduszu przeznaczone zostaną na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej poprzez dopłatę do ceny usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Środki te nie stanowią dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Organizator (jednostka samorządu terytorialnego lub związek) może uzyskać ze środków Funduszu dopłatę do kwoty deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej. Kwota deficytu to ujemny wynik finansowy netto wyliczony dla tej linii nieuwzględniający „rozsądnego zysku”.
Zasady udzielania dofinansowania i dopłaty ze środków Funduszu
Minister Infrastruktury dokonuje podziału środków przewidzianych na dany rok budżetowy w poszczególnych województwach. Następnie MI niezwłocznie przekazuje wojewodzie informację o kwocie środków zaplanowanych na dofinansowanie realizacji dopłat w danym województwie.
Wojewoda następnie zamieszcza w BIP informację o maksymalnej kwocie dopłaty do 1 wozokilometra przewozów autobusowych, jednak nie wyższej niż 1 zł (do 2021 r., potem 80 gr) oraz informację o terminie, w którym jst może złożyć wniosek o zawarcie umowy o dopłatę (w roku bieżącym 2-12 sierpnia).
Zasady przekazywania dopłat
Organizator składa wojewodzie wniosek o dopłatę za dany okres rozliczeniowy na zasadach wynikających z umowy o dopłatę, przy czym gdy w okresie rozliczeniowym dla pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej wystąpi dodatni wynik finansowy, pomimo pomniejszenia go o kwotę rozsądnego zysku, organizator nie występuje z wnioskiem o dopłatę do tej linii.
Wojewoda dokonuje weryfikacji wniosku o dopłatę, pod warunkiem, że został doręczony w termie lub uzupełniony w terminie wyznaczonym przez wojewodę (w innym wypadku nie podlega on rozpatrzeniu).
Wojewoda występuje do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o przekazanie środków na realizację wniosków o dopłaty. Jeśli środki są dostępne MI przekazuje dofinansowanie na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu wojewódzkiego.
Niezwłocznie po otrzymaniu środków Wojewoda przekazuje dopłatę na wskazany w umowie o dopłatę rachunek bankowy organizatora (jst).
Dofinansowanie przekazane w danym roku na rachunek urzędu wojewódzkiego i niewykorzystane w terminie do dnia 25 stycznia roku następnego podlega zwrotowi na rachunek Funduszu.
Niewykorzystane środki
W ciągu miesiąca po zakończeniu pierwszego, drugiego i trzeciego kwartału danego roku wojewoda dokonuje analizy zaangażowania środków przewidzianych na dopłaty za dany kwartał.
W przypadku niepełnego zaangażowania środków przewidzianych na dany kwartał wojewoda zamieszcza w BIP informację o kwocie środków, które mogą być przeznaczone na zorganizowanie dodatkowych przewozów (dotyczy tylko linii ujętych i wprowadzonych do planu transportowego – dotąd nieuruchomionych lub nowo utworzonych) oraz terminie składania wniosków o przyznanie dopłaty.
Zwrot dopłaty
Zwrotowi wraz z odsetkami podlega dopłata wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie i pobrana w nadmiernej wysokości. W przypadku niedokonania zwrotu dopłaty w terminie i na zasadach określonych w ustawie wojewoda wydaje decyzję administracyjną określającą kwotę do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki. O wydaniu decyzji wojewoda informuje Ministra Infrastruktury.
Kontrola i sprawozdawczość
W trybie określonym w ustawie o kontroli w administracji rządowej wojewoda kontroluje sposób i terminowość wykonania zadania, prawidłowość wyliczenia dopłaty, a także zgodność umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z wymogami przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Minimalna kwota do kontroli w ciągu danego roku to 5% środków przekazanych przez wojewodę organizatorom funkcjonującym w danym województwie i 15% organizatorów funkcjonujących w województwie, z którymi zawarto umowę o dopłatę.
Do 31 marca danego roku wojewoda przedstawia Ministrowi Infrastruktury roczne sprawozdanie z realizacji zadań, na które zostało udzielone dofinansowanie, za rok poprzedni.
Pozostałe informacje
Do 31 grudnia 2021 r. tj. do momentu rozpoczęcia funkcjonowania nowego systemu organizacji i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego przewidzianego w projekcie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw dopłata ze środków Funduszu będzie się odbywała na podstawie przepisów epizodycznych.
Według reguł określonych w przepisach epizodycznych, dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po dniu wejścia w życie ustawy.
Kwota dopłaty będzie wynosić nie więcej niż 1,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej, przy wkładzie własnym organizatora w wysokości nie mniejszej niż 10% ceny usługi.
Do 31 grudnia 2021 r. przy weryfikacji wniosków jst pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwu.
W 2019 r. dofinansowanie i dopłaty są udzielane wyłącznie do przewozów wykonywanych od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 2019 r.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE
Rada Ministrów – dwa rozporządzenia w sprawie sposobu podziału środków Funduszu (na lata 2019-2021 i po 2021 r.)
Minister Infrastruktury – rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu oceny i wyboru wniosków.
https://bip.rzeszow.uw.gov.pl/ogloszenia/ogloszenia-wojewody-podkarpackiego/komunikat-wojewody-podkarpackiego-z-dnia-2-sierpnia-2019-r-dotyczacy-naboru-wnioskow-o-objecie-w-roku-2019-doplata-do-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej/