– To będzie kluczowa inwestycja dla mieszkańców Mielca i powiatu. Kontynuujemy to, co obiecaliśmy czyli gruntowną modernizację linii kolejowej L25. To oznacza w niedługim czasie dalszą poprawę dla mieszkańców dostępności komunikacyjnej Mielca i powiatu. Ten projekt obejmuje jednak więcej. To również budowa wiaduktu, który znacznie poprawi komunikację w Mielcu, a co za tym idzie bezpieczeństwo. Dziękuję wszystkim, którzy ciężko pracowali abyśmy doszli do tego miejsca w którym dziś jesteśmy, choć przeciwności nie brakowało. Chciałbym w tym miejscu mocno podkreślić rolę władz PLK, ministerstwa infrastruktury oraz marszałka województwa – podkreślił Tomasz Poręba, poseł do Parlamentu Europejskiego.
Inwestycja za 98 mln zł jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z RPO Województwa Podkarpackiego. Dla mieszkańców Podkarpacia powrót kolei zwiększa możliwości komunikacyjne, poprawia warunki życia i możliwości rozwoju gospodarczego.
– W tamtym roku we wrześniu kolej wróciła do Mielca, a dziś symbolicznie zaczynamy kolejny etap remontu L25. To jak w soczewce widać zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców Mielca i okolic. Chcemy stwarzać w każdym regionie możliwości do szybkiego i komfortowego przemieszczania się. Zrobimy wszystko, żeby kolejną perspektywę europejską jak również środki z Krajowego Planu Odbudowy spożytkować na tego typu inwestycję – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Pociągi zapewniają już połączenie Mielec – Dębica. Następnym etapem jest odbudowa odcinka linii Mielec – Padew. W marcu wykonawca rozpoczął prace. Przygotowywany jest teren do układania nowych torów i budowy peronów. Pierwszy etap, to usuwanie starych szyn i podkładów. Konieczna jest przebudowa kolidujących z pracami podziemnych instalacji oraz sieci napowietrznych. W pierwszych miesiącach na odcinku Padew – Mielec równolegle do prac torowych przebudowane będą perony. Roboty przy peronach będą widoczne na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy. W zakresie inwestycji jest także budowa wiaduktu w Mielcu. Nowy obiekt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawni komunikacje drogową. Istotnym działaniem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego jest przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych.
– Cieszę się, że realizowane są kolejne inwestycje mające znaczący wpływ na rozwój, zwiększenie dostępności i atrakcyjności regionu. Reaktywacja odcinka trasy z Mielca do Padwi to projekt niezwykle istotny z punktu widzenia mieszkańców północnej części naszego województwa i ważny krok w kierunku unowocześnienia podkarpackiej kolei – mówiła wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
Chorzelów, Jaślany, Tuszów Narodowy – wygodny dostęp do pociągów
Na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy podróżni wygodnie wsiądą do pociągów. Wybudowane zostaną nowe, odpowiednio wyższe perony. Przewidziano jasne oświetlenie oraz wiaty i ławki. Podróże ułatwią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, z szerokimi dojściami, zabezpieczonymi barierkami. Ułatwieniem dla podróżnych niewidomych i niedowidzących będą ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze.
Nowy wiadukt w Mielcu – korzystne rozwiązanie komunikacyjne
Nowy wiadukt drogowy w Mielcu przy ul. Sienkiewicza zapewni bezkolizyjną komunikację. Obiekt zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową w mieście.
Przygotowanie odcinka Padew – Mielec do ruchu pociągów przewidziano do końca bieżącego roku. Zakończenie wszystkich prac, w tym przy budowie wiaduktu drogowego, zaplanowano w I kwartale 2023 r.
Rozwój kolei na Podkarpaciu
Reaktywowanie trasy Mielec – Dębica we wrześniu 2021 r. zwiększyło już możliwości kolei w województwie podkarpackim. Po dwunastoletniej przerwie można korzystać z krótszych niż przed laty połączeń kolejowych. Podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei. Zmodernizowane stacje i przystanki ułatwiają obsługę wszystkim pasażerom.
Inwestycja kolejowa korzystnie zmienia również warunki komunikacji drogowej. W Mielcu, wybudowane przejście przez tory łączące ul. Benedyktyńską i ul. Szarych Szeregów, to istotne ułatwienie dla mieszkańców. Jeszcze w kwietniu ma być udostępnione dla pieszych i rowerzystów. Na mieleckiej stacji, dodatkowym ułatwieniem dla mieszkańców będzie drugie przejście podziemne. Bezkolizyjny trakt pod torami znajdzie się w ciągu ulic Drzewieckiego – Skargi i połączy osiedla znajdujące się po przeciwległych stronach stacji. Nowy obiekt powstanie pod koniec bieżącego roku i zapewni bezpieczną oraz wygodną komunikację.
Reaktywowanie linii Padew – Mielec – Dębica korzystnie wpływa na rozwój kolejowych przewozów towarowych. Dzięki inwestycji jest lepsze połączenie podkarpackich stref ekonomicznych z innymi regionami.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wpisany jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Dotychczas podpisano umowy na prace o wartości ponad 323 mln zł netto.
Na podstawie informacji PKP PLK.
Fot. w rotatorze PKP PLK.