– Kierujemy do realizacji kolejny odcinek trasy Via Carpatia w województwie podkarpackim. S19 od Babicy do Jawornika, podobnie jak odcinek Lutcza – Domaradz, na który ogłosiliśmy przetarg na początku lutego, będzie przebiegać przez bardzo skomplikowany geologicznie teren. Dla wykonawców oznacza to duże wyzwanie związane z budową estakad, w tym największej o długości ok. 1,2 km i filarach o wysokości ok. 100 m – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W uroczystości podpisania umowy wzięli również udział wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch i dyrektor Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Zakres prac
W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik oraz obiekty inżynierskie. Będzie to siedem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,2 km i filarach o wysokości ok. 100 m. Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
W ramach zadania powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku. Ma on związek z etapowaniem budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca m.in. służbom ratowniczym jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Na ukończenie prac projektowych i robót budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przewidziano 43 miesiące, przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Ponadto zadaniem inwestora jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy.
Charakterystyka terenu – geologiczne wyzwanie
Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącymi na ich dnie ciekami wodnymi.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). W sumie w ramach przygotowań wykonano 765 otworów badawczych o głębokości od 3 do 50 m oraz 319 sondowań badawczych o głębokości od 1,8 do 35 m.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 75,7 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Rzeszów Południe),
- 50,5 km – w realizacji (Zdziary – Rudnik nad Sanem, Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),
- 42,3 km – w przygotowaniu (Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia i Dukla – Barwinek).
Na podstawie informacji Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA.