Otwarciu punktu towarzyszyła konferencja prasowa, w której udział wzięli: II wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr, prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, przewodniczący rady miejskiej w Stalowej Woli Stanisław Sobieraj, dyrektor generalny Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego Marcin Zaborniak, sekretarz miasta Stalowa Wola Marcin Uszyński oraz Irena Kozimala – dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie.
– To ważny dzień dla mieszkańców Stalowej Woli, Niska, powiatu stalowowolskiego, leżajskiego i niżańskiego. Jako urząd, chcemy być bliżej mieszkańców, bliżej ludzi. To kolejny po otwartym w październiku w Sanoku, Terenowy Punkt Paszportowy w regionie. Przykład tamtego miasta pokazuje, jak duże wśród mieszkańców jest zainteresowanie tego typu usługą – mówił wicewojewoda Radosław Wiatr.
Od 2006 roku, aby uzyskać paszport, mieszkańcy Stalowej Woli byli zmuszeni dwukrotnie podróżować do Tarnobrzega lub Rzeszowa. Dzięki inicjatywie Wojewody Podkarpackiego i zaangażowaniu Prezydenta Miasta Stalowa Wola, rusza działalność Terenowego Punktu Paszportowego w Stalowej Woli.
Ustanowienie nowego punktu to oczekiwana od wielu lat decyzja, szczególnie w kontekście większej mobilności Polaków i wzrastającej potrzeby uzyskania paszportu.
– Obserwujemy od wielu lat wzrost liczby wydawanych dokumentów w województwie. Wojewoda Podkarpacki wydał ich ponad 40 tys. w 2022 roku, ponad 51 tys. w 2021 roku, 112 tys. w 2022 roku, a od 1 stycznia do 30 listopada 2023 roku zostało wydanych już 88 354 paszportów – wyliczał Marcin Zaborniak, dyrektor generalny PUW.
– Miejsce jest nowoczesne i przyjazne mieszkańcom. Wszyscy, którzy tu przyjdą, będą obsługiwani w komfortowych warunkach. Jako samorządowcy zabiegaliśmy mocno, aby punkt paszportowy otworzyć w Stalowej Woli – dodał Stanisław Sobieraj, przewodniczący rady miejskiej.
– Dotrzymaliśmy słowa – nie krył radości prezydent miasta Lucjusz Nadbereżny.
Dodał, że ponowne uruchomienie punktu po kilkunastu latach, było jednym z największych oczekiwań zgłaszanym przez mieszkańców Stalowej Woli.
– To biuro zostało przygotowane tak, aby kompleksowo świadczyć usługi na rzecz naszych mieszkańców. Oprócz biura paszportowego uruchomiliśmy filię urzędu miasta – punkt obsługi mieszkańców – dodał prezydent.
Zaznaczył, że od dziś będzie tam można złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, załatwić sprawy z zakresu gospodarki odpadami, z zakresu podatkowego. Natomiast kolejne usługi będą uruchamiane wraz z rozwojem biura.
Wszystkie standardowe procedury związane z wydaniem dokumentu paszportowego, zgłoszeniem utraty paszportu czy wyrażeniem zgody na wydanie paszportu dla małoletniego dziecka w innym województwie lub konsulacie będą teraz dostępne na miejscu. Wojewoda, w ramach swoich kompetencji, zapewni obsługę kadrową, zatrudni dwóch pracowników na pełnych etatach, a Urząd Miasta Stalowa Wola udostępnił lokal oraz niezbędny sprzęt informatyczny.
Przy uwzględnieniu populacji powiatów stalowowolskiego i niżańskiego oraz liczby paszportów wydawanych przed zaprzestaniem działalności punktów w Stalowej Woli i Nisku, prognozuje się, że w ciągu roku kalendarzowego Terenowy Punkt Paszportowy obsłuży nawet 8 tys. osób.
————————————————————————-
Siedziba Punktu Paszportowego znajduje się w zmodernizowanym, zabytkowym dworcu kolejowym Stalowa Wola Rozwadów przy ul. Dąbrowskiego 15. Obsługa interesantów będzie prowadzona w poniedziałki i środy w godzinach 9.00 – 15.15, we wtorki 10.00 – 17.45, a w czwartki i piątki 8.00 – 15.15.