Porozumienie zostało dziś zwarte pomiędzy Marszałkiem Województwa Podkarpackiego a Wojewodą Podkarpackim. Program będzie miał na celu przygotowanie i wdrożenie kompleksowego, nowatorskiego programu na rzecz rozwoju nauczania robotyki edukacyjnej.
Podjęcie takiej inicjatywy wymaga ścisłej współpracy pomiędzy instytucjami państwowymi oraz samorządowymi. Mając na względzie wagę przedsięwzięcia i jego systemowy, strategiczny charakter, niezbędne jest współdziałanie w tym obszarze Wojewody Podkarpackiego, Podkarpackiego Kuratora Oświaty, Samorządu Województwa Podkarpackiego i jego jednostek organizacyjnych. W związku z tym w urzędzie marszałkowskim został podpisany list intencyjny.
Marszałek Władysław Ortyl określił w czasie konferencji prasowej przewidywany zasięg Programu dla podkarpackich szkół.
– Spodziewamy się, że ponad 600 szkół podstawowych zaangażuje się w ten projekt. Nabór będzie trwał do 29 maja – mówił Władysław Ortyl.
Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart zaznaczyła, że region ma już swoje doświadczenia w propagowaniu wiedzy z zakresu wykorzystania nowych technologii.
– Podkarpacki Kurator Oświaty od sześciu lat organizuje konkursy robotyczne, w których biorą udział drużyny z całej Polski. Nasze doświadczenie w programowaniu oraz edukacji z tym związanej jest bardzo duże – powiedziała.
Wojewoda dodała też, że prym w tym obszarze wiodą szkoły z powiatu leżajskiego.
– Wierzymy głęboko, że doświadczenia naszego „zagłębia robotycznego”, które zostało stworzone w oparciu o powiat leżajski i szkoły tam posadowione – mające ogromne osiągnięcia nie tylko w wymiarze krajowym, ale także europejskim – będą mogły oddziaływać na cały region – dodała wojewoda.
Marszałek Ortyl, pytany przez dziennikarzy przypomniał, że środki na realizację tego projektu pochodzą z Funduszy Europejskich dla Podkarpacia z budżetu województwa oraz z budżetu państwa. Sam projekt będzie funkcjonował przez cały okres trwania obecnej perspektywy finansowej, do roku 2027.
Sygnatariusze listu zadeklarowali wolę współpracy na rzecz wsparcia rozwoju uczniowskich kompetencji kluczowych z matematyki, informatyki, nabywania umiejętności naukowo-technicznych oraz odkrywania nowych obszarów zainteresowania uczniów szkół podstawowych. Współpraca polegać będzie w szczególności na:
1) popularyzacji robotyki edukacyjnej oraz nauki programowania;
2) inspirowaniu i wspieraniu budowy innowacyjnego środowiska uczenia się, a tym samym nauczania;
3) monitorowaniu osiągania celów i ewaluacji podejmowanych działań.
Podpisany we wtorek, 25 kwietnia list intencyjny potwierdza gotowość jego sygnatariuszy do podjęcia działań na rzecz transformacji cyfrowej w szkołach podstawowych województwa podkarpackiego. Dalekosiężnym celem zainicjowanej współpracy będzie przygotowanie kadr konkurencyjnych, zarówno w ujęciu regionalnym, jak i krajowym, wyposażonych w kompetencje wymagane przez stale rozwijającą się gospodarkę.