Nowe pojazdy wyprodukowane przez NEWAG S.A. zostały dziś oficjalnie przekazane podczas uroczystości na trzecim peronie stacji Rzeszów Główny. Goście wydarzenia mogli od razu sprawdzić na trasie Rzeszów – Sędziszów Małopolski – Rzeszów – w jakich warunkach na co dzień będą podróżować pasażerowie.
– Nowe pociągi to odpowiedź na wzrost zapotrzebowania na transport kolejowy, który z zadowoleniem obserwujemy w związku z powstaniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Widzimy znaczący wzrost zainteresowania tą formą podróży ze strony pasażerów. Jednocześnie jest to świetny przykład racjonalnego wykorzystania środków unijnych, gdyż 85 proc. kwot za zakup 12 pociągów zostaje pokrytych ze środków kończącej się już perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego – powiedział marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.
Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła natomiast, że jesteśmy w historycznym momencie budowania nowej dostępności komunikacyjnej dla naszego województwa.
– Jest to możliwe dzięki bliskiej współpracy administracji rządowej i samorządowej, za którą chcę podziękować. Zmieniamy dostępność komunikacyjną województwa poprzez realizację dużego projektu budowy drogi ekspresowej S19, zmieniamy także – dzięki rządowym środkom – kwestię dostępności dróg lokalnych – gminnych i powiatowych. Ogromny projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej – realizowany przez samorząd województwa – sprawia, że nie tylko poprawia się dostępność komunikacyjna, komfort podróżowania, ale wpłynie korzystnie na środowisko. Dzięki tej doskonałej współpracy możemy cieszyć się z efektów, które na wiele dziesięcioleci ukształtują dostępność komunikacyjną, transportową naszego regionu – mówiła wojewoda.
W lipcu 2022 Zarząd Województwa Podkarpackiego podpisał dwie umowy na dostawę przez Newag S.A. z Nowego Sącza dwunastu pojazdów kolejowych dla Podkarpacia.
W ramach pierwszej z podpisanych umów – na kwotę 263,22 mln zł firma Newag S.A. zobligowała się wyprodukowania i dostarczenia na Podkarpacie 8 pojazdów szynowych IMPULS 2 typu 31WE w wersji czteroczłonowej, wraz z symulatorem jazdy do prowadzenia szkoleń maszynistów, wraz z niezbędną dokumentacją techniczną, usługą serwisową oraz 6-letnią gwarancją na pojazdy .
Każdy z pociągów może zabrać na pokład po 400 pasażerów, w tym 192 na miejscach siedzących. Pojazdy są klimatyzowane, dostosowane do osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w systemy dynamicznej informacji.
W ramach tej umowy dostarczony zostanie także stacjonarny symulator jazdy, który trafi do zaplecza technicznego PKA, w sąsiedztwie stacji Rzeszów Staroniwa. Usprawni on szkolenie maszynistów.
Druga z zawartych umów ma wartość 152,44 mln zł i dotyczy dostawy 4 trójczłonowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych, tzw. hybryd, które mogą pracować w ramach zasilania z sieci trakcyjnej lub ekologicznych silników spalinowych. Każda hybryda może przewieźć 300 pasażerów, w tym 140 na miejscach siedzących. Z konfiguracji sieci kolejowych na Podkarpaciu wynika, że optymalnie będzie je można wykorzystywać na trasie Rzeszów –Dębica- Mielec w obu kierunkach. Na odcinku Rzeszów – Dębica jazda będzie odbywać się pod trakcją elektryczną. a na pozostałym odcinku Dębica – Mielec przy wspomaganiu silnika spalinowego. Konfiguracja ta pozwoli na przewożenie pasażerów bez przesiadki .
Obie umowy będą refundowane w 85 procentach ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
Nowością we wszystkich pojazdach będzie wyposażenie ich w tzw. pętlę indukcyjną dla osób niepełnosprawnych, która poprawia skuteczność aparatów słuchowych.
Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem jest wyposażenie pociągów w nowy kanał dystrybucji biletów, tzw. zintegrowany system do biletu elektronicznego, który wdrożyło Polregio S.A. wraz z Województwem Podkarpackim. System ten będzie równolegle uruchomiony w pojazdach PKA.
Na podstawie informacji UMWP.