Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Na Podkarpaciu powstanie nowa linia kolejowa

Data publikacji: 25 czerwca 2021Podczas konferencji prasowej z udziałem wiceministrów infrastruktury Marcina Horały i Rafała Webera podpisana została umowa na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej, powstającej w ramach Programu Centralny Port Komunikacyjny.

PKP Rzeszów

Pdczas konferencji prasowej, która odbyła sie na 25 czerwca br. na dworcu PKP Rzeszów Główny, nastąpiło podpisanie umowy na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego pomiędzy spółką CKP, a  konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i SAFEGE. W wydarzeniu tym udział wzięli min. Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK, Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Jolanta Sawicka, wicewojewoda podkarpacki, Stanisław Kruczek, członek zarządu Województwa Podkarpackiego, Radosław Kantak, członek zarządu CPK, Maciej Adamczak, prezes zarządu. BBF Sp. z o.o, lidera konsorcjum.

Ponad 40-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Łętownia – Rzeszów to kolejowy łącznik prowadzący od strony Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Składają się na niego planowane linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Trasa powstanie w ramach tzw. szprychy nr 6, która połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Celem STEŚ jest opracowanie dla odcinka Łętownia-Rzeszów specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu. Na przygotowanie STEŚ wykonawca będzie miał 13 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać łącznie 18 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min , ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 min i z Tarnobrzegu do 1 godz. 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min, a z Przemyśla w 3 godz. 15 min.

Docelowo w ramach Programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.

Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.