Szczegóły zostały przedstawione podczas konferencji prasowej, w której wzięli udział minister szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Kuchciński, prezes Agencji Odbudowy i Rozwoju Infrastruktury Ukrainy Mustafa-Masi Nayyem, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Bartosz Grodecki, ambasador Ukrainy w RP Wasyl Zwarycz; Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart oraz przewodniczący Lwowskiej Obwodowej Administracji Wojskowej Maksym Kozicki.
Uruchomiona o 7.00 rano odprawa dotyczy pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony, przemieszczających się bez ładunku. Odprawa będzie prowadzona całodobowo na obydwu kierunkach w oparciu o tymczasową infrastrukturę zlokalizowaną zarówno po stronie polskiej, jak i ukraińskiej. Możliwość przekraczania granicy w tym miejscu nie obejmuje pustych, nieoczyszczonych cystern, przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych.
Szef KPRM minister Marek Kuchciński podkreślił, że to „dzień szczególny, nie tylko w stosunkach polsko-ukraińskich na poziomie województwa, ale także w kategorii współpracy obu państw”.
– W tym trudnym dla Ukrainy i dla świata czasie, otwieramy porozumieniem między premierami Polski i Ukrainy i decyzjami ministra spraw wewnętrznych i administracji i wojewody, kolejne przejście graniczne, od tak wielu lat oczekiwane. Mam nadzieję, że przejście graniczne Malhowice-Niżankowice będzie służyło nie tylko rozwojowi współpracy gospodarczej i szybkiemu przepływowi towarów, ale także integracji i współpracy Polski i Ukrainy – powiedział minister Kuchciński.
Podsekretarz stanu w MSWiA Bartosz Grodecki powiedział, że otwarcie tymczasowej infrastruktury w Malhowicach jest również wynikiem owocnej współpracy służb po obu stronach granicy.
– Ma ona na celu zwiększenie przepustowości obecnie funkcjonujących przejść granicznych, ale także zwiększenie płynności wymiany towarów pomiędzy naszymi krajami. Za wykonanie tego projektu w ekspresowym tempie bardzo dziękuję wojewodzie podkarpackiemu Ewie Leniart i jej służbom, naszym służbom granicznym i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, która zapewniła wykonanie infrastrukturalne przejścia – mówił wiceminister Grodecki.
– Jest to spełnienie postulatu także przewoźników polskich i ukraińskich, które niewątpliwie przyczyni się do tego, że łatwiej i szybciej będzie im przekraczać granicę – zaznaczyła wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
Wojewoda przypomniała, że w połowie stycznia w Przemyślu podpisano aneks do umowy, który gwarantuje skrócenie czasu budowy i wcześniejsze oddanie do użytku pełnej infrastruktury przejścia. Uruchomienie przejścia Malhowice-Niżankowice nastąpi w pierwszym kwartale 2024 r. Stan zaawansowania robót wynosi na dziś 30%.
Prace przy budowie pełnej infrastruktury przyspieszyły
Budowane przejście graniczne przeznaczone jest dla międzynarodowego ruchu osobowego i towarowego, środkami transportu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyłączeniem ruchu pieszego.
Porozumienie międzyrządowe o utworzeniu drogowego przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice zostało zawarte w drodze wymiany not dyplomatycznych w 2012 r. W latach 2017-2018 opracowana została dokumentacja projektowa budowlana oraz wykonawcza.
Pod koniec 2019 r. Minister Finansów zapewnił o zabezpieczeniu środków na finansowanie zadania. W postępowaniu przetargowym ogłoszonym w grudniu 2020 roku na wykonawcę robót budowlanych wybrano firmę Strabag Sp. z o.o., z którą podpisano umowę 18 sierpnia 2021 roku. Koszt inwestycji opiewał na kwotę 98 mln zł, a czas jej realizacji miał wynieść 45 miesięcy.
Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę DPG Malhowice odbyło się 3 września 2021 r. W uroczystości udział wzięli między innymi przedstawiciele rządu, władz samorządowych, służb mundurowych oraz wykonawcy.
W tym samym miesiącu został przekazany plac budowy umożliwiający realizację robót budowlanych. Prace archeologiczne, z uwagi na znaczne poszerzanie stanowisk archeologicznych przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków spowodowały wzrost wartości umowy do kwoty 100 895 346,51 zł. Przebadanych zostało 378,5 ara, z pierwotnie zakładanych 65 arów. Po zakończeniu prac archeologicznych, generalny wykonawca przystąpił do wykonywania prac budowlanych w pełnym zakresie frontu robót.
28 grudnia 2022 roku, decyzją Ministra Finansów, zwiększony został limit środków budżetowych, umożliwiający korektę harmonogramu rzeczowo-finansowego zadania i przyśpieszenie terminu jego realizacji oraz oddania przejścia do użytkowania. Spowodowane to jest sytuacją wojenną na Ukrainie i związaną z tym koniecznością udrożnienia oraz zwiększenia przepustowości istniejących przejść granicznych z Ukrainą.