Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Kolejne osiem kilometrów szlaku S19 udostępnione kierowcom

Data publikacji: 23 grudnia 2021Dziś do ruchu został oddany kolejny, 8-kilometrowy odcinek Via Carpatii pomiędzy węzłami Łowisko a Sokołów Małopolski Północ. Tym samym w województwie podkarpackim kierowcy mają już do dyspozycji prawie 76 kilometrów szlaku Via Carpatia.

O stanie prac na budowie drogi na północ od Rzeszowa, mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

– Rzeszów i Lublin są już niemal połączone drogą ekspresową zgodnie z naszymi obietnicami. Pełne połączenie nastąpi wiosną 2022 r. Droga ekspresowa S19 sprawi, że przejazd pomiędzy tymi miastami i Warszawą będzie szybszy, wygodniejszy i bardziej bezpieczny, a mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż DK19 będą mogli odetchnąć od ruchu ciężkich pojazdów – przekonywał wiceminister.

Pomiędzy Rzeszowem a granicą województw podkarpackiego i lubelskiego w budowie pozostał jeszcze jeden odcinek, Zdziary – Rudnik nad Sanem, który udostępnimy kierowcom w I połowie przyszłego roku.

O znaczeniu trasy mówiła wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.

– Ta nowa droga, te wciąż otwierane odcinki to rzeczywiście wielki impuls rozwojowy dla naszego regionu. Dziś każdy inwestor spogląda na Podkarpacie, jako na to miejsce gdzie spotykają się – już nie planowane, a rzeczywiście zrealizowane – kluczowe inwestycje drogowe – powiedziała wojewoda.

Odcinek S19 Łowisko – Sokołów Małopolski Północ został udostępniony do ruchu cztery miesiące przed terminem zakończenia robót wynikającym z umowy. Będą występować lokalne ograniczenia, ale nie ma co czekać, skoro kierowcy mogą skorzystać z nowo wybudowanej trasy i tym samym przejechać drogą ekspresową pomiędzy węzłami Rudnik nad Sanem oraz Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu S19 z A4.

Na węzłach obowiązywać będzie ograniczenie prędkości (węzeł Łowisko do 70 km/h, węzeł Sokołów Małopolski Północ do 50 km/h). Do czasu zakończenia wszystkich prac na Miejscach Obsługi Podróżnych, będą one wyłączone z użytkowania. Do wiosny przyszłego roku wykonawca będzie prowadził jeszcze roboty, które nie będą jednak wpływały na ruch na ciągu głównym S19.

Odcinek ma długość ok. 8,2 km. Wykonawcą prac jest firma Budimex. Umowę o wartości 286 403 716,49 zł podpisaliśmy 21 grudnia 2018 r. Okres projektowy zakończył się 18 października 2019 r. złożeniem do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzję ZRID uzyskaliśmy po niespełna 9 miesiącach, tj. 9 lipca 2020 r.

Odcinek ten rozpoczyna się na węźle Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień) na przecięciu S19 i DK19. Następnie trasa skręca lekko na południowy zachód, gdzie przecina drogę powiatową nr 1211R. Około 700 m dalej, po obu stronach drogi, zlokalizowane zostały Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Kamień, kat. I). Następnie trasa lekkim łukiem zmienia kierunek na południowo-wschodni, omijając duże kompleksy leśne. Około 1,5 km dalej zlokalizowany jest węzeł Sokołów Małopolski Północ, na którym droga ekspresowa S19 krzyżuje się z trasą DK19. Bezpośrednio przy węźle znajduje się Obwód Drogowy z Centrum Zarządzania Ruchem.

W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej.

Na tym odcinku drogi ekspresowej S19 wykonano ok. 829 000 m3 wykopów i ok. 463 700 m3 nasypów drogowych. Wykop o takiej objętości pomieściłby aż trzy stadiony piłkarskie, natomiast z takiej ilości urobku ziemnego powstałaby góra 24 razy większa niż krakowski Kopiec Kraka. Ponadto, w ramach robót budowlanych, ułożono 912 000 m2 warstw bitumicznych (w tym podbudowa, warstwa wiążąca i ścieralna), co stanowi teren 2,5 raza większy niż powierzchnia Morskiego Oka. Z kolei do budowy wszystkich obiektów mostowych wykorzystano 1 043 ton stali. Tyle samo ważą aż 174 największe na świecie słonie afrykańskie. Cały zakres inwestycji objął teren o powierzchni ok. 135 ha, co stanowi obszar ponad 5,5 raza większy niż powierzchnia Placu Defilad w Warszawie.

 Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Łowisko do węzła Sokołów Małopolski Północ dofinansowana była ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Odcinek ten jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Nisko Południe – Sokołów Małopolski Północ. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 1 132 005 519,33 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 587 297 822, 46 zł. 

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:   

  • 75,7 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Rzeszów Południe), 
  • 38,9 km – w realizacji (w budowie: Zdziary – Rudnik nad Sanem, w realizacji w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),  
  •  53,9 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica – Jawornik i Dukla – Barwinek, na etapie realizacji koncepcji programowej: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia).

 

Na podst. inf. GDDKiA