W uroczystości otwarcia drogi uczestniczyli m. in. Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Grzegorz Puda – minister funduszy i polityki regionalnej, Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Jerzy Paul – poseł na Sejm RP, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki, wicemarszałek województwa podkarpackiego Ewa Draus oraz lokalni samorządowcy.
– Każdy kolejny oddany do ruchu odcinek wielkiego projektu, jakim jest szlak Via Carpatia, przybliża nas do powstania spójnego układu komunikacyjnego Polski Wschodniej, ale też tej części Europy. Budowa nowoczesnej drogi S19 pozwoli na jeszcze szybszy rozwój Podkarpacia, Lubelszczyzny, wschodniego Mazowsza i Podlasia. Trasa ta będzie wykorzystywana także do przewozu towarów w związku z sytuacją panującą obecnie na Ukrainie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak podkreślił minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, droga S19 będzie miała wielkie znaczenie dla rozwoju Polski Wschodniej.
– Poprawi spójność komunikacyjną i dostępność transportową. Wpłynie korzystnie na konkurencyjność regionu, poprawę warunków życia obywateli oraz na gospodarkę kraju. Będzie elementem międzynarodowego szlaku transportowego Via Carpatia – powiedział.
Wykonawcą prac na S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem była firma Mosty Łódź, wartość inwestycji to 233 mln zł. Prace budowlane trwały 31 miesięcy. Zakres robót obejmował wykonanie drogi dwujezdniowej wraz z budową obiektów inżynierskich.
W ramach zadania powstał most na Sanie o długości 392 m i szerokości 30 m. Przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej ma 142 m długości. Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,5 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi. Most pełni również funkcję przejścia dla zwierząt. Oprócz mostu na Sanie wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym trasy S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt). Na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy.
Nowy odcinek rozpoczyna się za węzłem drogowym Zdziary. Po przekroczeniu starej DK19 trasa przebiega nowym śladem przez kompleks leśny, po wschodniej stronie dotychczasowej drogi krajowej. W rejonie miejscowości Spokojna ekspresówka odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola – Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz, który będzie zlokalizowany na przecięciu z przyszłą drogą ekspresową S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo-zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65, przecina San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem.
S19 z dofinansowaniem UE
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 dofinansowana była ze środków UE. Odcinek Zdziary – Rudnik nad Sanem jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe. Całkowity koszt projektu to 971 mln zł, a wysokość dofinansowania UE to 468 mln zł.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 42,2 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz
w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla), - 42,3 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia i Dukla – Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik – Lutcza, dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka).
Na podstawie informacji GDDKiA oraz Ministerstwa Infrastruktury.