W konferencji prasowej, w trakcie której przedstawione zostały szczegółowe informacje dotyczące realizacji inwestycji wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.
– Via Carpatia to priorytetowy projekt polskiego rządu, to droga do rozwoju, która poprawi nie tylko bezpieczeństwo ruchu drogowego, nie tylko weźmie na siebie cały ruch tranzytowy wschodniej części Polski, ale będzie mocnym silnikiem rozwoju gospodarczego – mówił w Jaworniku sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.
Wiceminister Weber dodał, że niebawem powinny rozpocząć się prace na południowym odcinku S-19.
– Jeszcze w tym kwartale wykonawca odcinka Rzeszów Południe – Babica złoży wniosek o wydanie ZRID. Co pozwoli nam wejść w teren i rozpocząć realizację S-19 na południe od stolicy regionu – dodał wiceminister.
Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart mówiła m.in. o tempie prac przy realizacji S-19.
– S-19 stanowi naturalny kręgosłup północ-południe, który łączy nas z województwem lubelskim, otwierającym Podkarpacie także na Warszawę. Prawdopodobnie do końca tego roku będziemy mogli pojechać całym „północnym odcinkiem” Via Carpatii w naszym regionie, tym samym szybciej docierając do stolicy naszego państwa – powiedziała Ewa Leniart.
Wojewoda mówiła o szansach, jakie otwiera realizacja podkarpackiego odcinka tej inwestycji.
– Z punktu widzenia naszego regionu niezwykle istotny jest fakt, że realizacja tej drogi na południe od Rzeszowa otwiera gospodarczo tę część regionu. Jest to szansa także na pełne wykorzystanie mniejszych inwestycji drogowych tj.: obwodnica Miejsca Piastowego, Strzyżowa czy Czudca, które w naturalny sposób zostaną połączone z drogą S-19 – mówiła Ewa Leniart.
– Dzięki wysokiej dynamice prowadzonych prac jest duże prawdopodobieństwo, że zachowamy pierwotnie założone terminy i uzyskamy tę wielką wartość, jaką jest komunikacyjne otwarcie pięknego południa naszego regionu – dodała Ewa Leniart.
Dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił uwagę na specyfikę prowadzonego przedsięwzięcia.
– Cała podkarpacka S-19 jest bardzo skomplikowanym przedsięwzięciem. Właściwie na każdym odcinku wykorzystujemy techniki niezwykle, z których budowniczy niezwykle rzadko korzystają przy prowadzeniu podobnych inwestycji w całej Polsce. Np. w okolicach Stalowej Woli powstaje most realizowany metodą nawisową, na odcinku Rzeszów Południe – Babica niebawem rozpoczniemy drążenie tunelu. Natomiast na tym odcinku (Babica-Jawornik)powstanie estakada o 100-meteowej wysokości podpory. Mówiąc bardziej obrazowo – zmieści się pod nią największy rzeszowski obiekt mostowy – powiedział Bogdan Tarnawski, dyr. GDDKiA w Rzeszowie.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 11,6 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne:
Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19), Jawornik – Domaradz.
Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Domaradz, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w m. Jawornik. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Na tym odcinku powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to 7 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 100 m od poziomu terenu. Powstanie również 6 wiaduktów, 3 przejścia dla zwierząt (2 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.