Minister Horała spotkał się w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim z przedstawicielami mediów lokalnych. W briefingu prasowym uczestniczyli również wojewoda podkarpacki Ewa Leniart oraz marszałek województwa Władysław Ortyl.
– Centralny Port Komunikacyjny nie jest tylko programem budowy nowego międzykontynentalnego lotniska w środkowej Polsce, ale budowy całego nowego systemu transportowego, w tym przede wszystkim systemu kolejowego, bo w tym obszarze jeszcze mamy największe braki. Stąd program inwestycyjny CPK, program budowy blisko 2 tys. kilometrów nowych linii kolejowych, program modernizacji kolejnych kilku tysięcy linii w całej Polsce. To program, który ma wymazać tzw. białe plamy i przynieść korzyści tym regionom naszego kraju, którym brakuje całego szeregu połączeń, a do takich należy Podkarpacie – mówił minister Marcin Horała podczas briefingu prasowego.
Jak podkreślił, przykładem długofalowej korzyści dla naszego województwa będzie m.in. skrócenie czasu podróży z Rzeszowa do Warszawy do 2 godzin i 15 minut (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godzin), natomiast podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min.
– Teraz jesteśmy w województwie podkarpackim na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego pierwszego odcinka, czyli Rzeszów – Jasionka i dalej na północ – dodał minister.
Dzięki przygotowanym inwestycjom CPK na ternie województwa podkarpackiego powstanie ok. 156 km linii kolejowych. Cele inwestycji to rozwój społeczno-gospodarczy regionu, zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców, zapewnienie dostępności do infrastruktury kolejowej, zmniejszenie uciążliwości dla środowiska przyrodniczego, zwiększenie potencjału turystycznego Podkarpacia oraz stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Rzeszowa z Warszawą i CPK.
Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który zakłada połączenie transportu lotniczego oraz transportu kolejowego, co niewątpliwie wpłynie bardzo korzystnie na rozwój gospodarczy, ale także na rozwój transportu pasażerskiego takich regionów jak Podkarpacie.
– „Szprychy” mają pojawić się także w miejscach, gdzie dotychczas kolej nie dociera. Mamy tu na uwadze w szczególności połączenie Sanok – Rzeszów, z którym wiążemy jako województwo bardzo duże nadzieje, ponieważ to tak naprawdę otworzy tę część południowo-wschodnią naszego regionu właśnie na możliwości rozwoju gospodarczego, ale także ułatwi transport pasażerski w kierunku Bieszczad. Widząc ogromną szansę w stworzeniu Centralnego Portu Komunikacyjnego chcemy rozmawiać o tym, jak poprowadzić nowe połączenia kolejowe tak, aby spełniały one swoje funkcje – powiedziała wojewoda.
O tym, jak wielką szansą jest Centralny Port Komunikacyjny mówił również marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.
– Rozmawiamy o inwestycji bardzo istotnej dla rozwoju społecznego i gospodarczego. Centralny Port Komunikacyjny to dla nas ogromna szansa – podkreślał marszałek.
W ramach wizyty na Podkarpaciu sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP Marcin Horała wziął również udział w spotkaniu konsultacyjnym dotyczącym inwestycji infrastrukturalnych w regionie i korzyści wynikających z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.