Realizatorami konkursu są Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 2 w Leżajsku. Porozumienia w sprawie udziału w inicjatywie podpisało dziewięć kuratoriów oświaty.
Oficjalne rozpoczęcie konkursu odbyło się 31 maja br. w Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnym Politechniki Rzeszowskiej. W tym roku do udziału w zmaganiach zgłosiło się 20 drużyn w kategorii GG Robot 7-8 klasa szkoły podstawowej, 12 drużyn w kategorii GG Robot 4-6 klasa szkoły podstawowej oraz 6 drużyn w kategorii Open. Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 1 czerwca.
Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart życzyła powodzenia uczestnikom zmagań konkursowych.
– Przyszłością świata są młodzi ludzie, a przyszłością techniki jesteście Wy. Wszystkim Wam życzę jak najlepszych osiągnięć. Pamiętajcie jednak, że zwycięstwo nigdy nie powinno być celem samym w sobie, zdobywanym za wszelką cenę, ale wartością osiąganą dzięki ciężkiej i uczciwej pracy, nie tylko indywidualnej, ale przede wszystkim zespołowej. Mam nadzieję, ze konkurs przyniesie wiele radosnych chwil i zmotywuje do dalszej pracy. Jestem przekonana, że wszyscy jesteście mistrzami i zwycięzcami. Pamiętajcie, że przyszłość należy do was – powiedziała Ewa Leniart.
Koncepcja konkursu GG Robot
Konkurs GG Robot jest w istocie programem edukacyjnym mającym na celu przygotowanie zainteresowanych uczniów do kształcenia politechnicznego. Tematyka budowy autonomicznych robotów mobilnych jest pretekstem do zachęcenia uczniów szkół podstawowych i średnich do zaangażowania w naukę: automatyki, programowania, komputerowego wspomagania projektowania (CAD), mechaniki. Całość programu jest zorganizowana w formie atrakcyjnego konkursu, który nie wyklucza uczniów z uczestnictwa w nim na żadnym z jego etapów. Dodatkowo program kładzie duży nacisk na pracę zespołową. Grupy uczniów muszą zdefiniować zadania dla każdego uczestnika i wspólnie realizować projekt, jakim jest udział w konkursie.
Dlaczego roboty?
Aby uczniowie mogli wykorzystać w praktyce informacje i umiejętności, których uczą się w szkole, muszą być w stanie ich użyć w sposób dla siebie znaczący. Projektując, budując, programując i dokumentując roboty, uczniowie wykorzystują umiejętności z zakresu nauk ścisłych, inżynieryjnych, technologii, matematyki i umiejętności językowych we wspólnym, praktycznym projekcie, który wzmacnia ich proces uczenia się. Działania robotów opierają się na informacjach z czujników, w połączeniu z programem komputerowym napisanym przez uczniów. Roboty, wykorzystywane w GG Robot muszą być całkowicie autonomiczne i polegać na komputerowym programie, napisanym przez uczniów, który kontroluje ruch robota i wszystkie manewry wykonywane na planszy konkursowej. Aby wykonać zadania, każdy robot musi wykorzystywać czujniki do wykrywania zmian światła, odległości, koloru i innych parametrów.
Wprowadzenie do projektu inżynierskiego
W kolejnych etapach konkursu drużyny przygotowują dokumentację swojego projektu. Jego schemat jest oparty na pracy inżyniera. Uczniowie kolejno przygotowują: plan pracy, koncepcję konstrukcji robota oraz schemat oprogramowania. Wszystkie elementy są oceniane poprzez portal i-learningowy, na podstawie opublikowanych wcześniej kart oceny.
Konkurs GG Robot powstał na bazie wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą, którzy uczestniczyli w aktywności związanej z programowaniem i robotyką.
Więcej o konkursie: http://ggrobot.pl/