Uczestnikom życzyła powodzenia wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, która podkreśliła, że cieszy ją udział młodych ludzi w inicjatywach rozwijających zainteresowania programowaniem, automatyką i robotyką.
– Jestem przekonana, że udział w konkursie przyniesie wiele satysfakcji i zmotywuje do dalszej pracy i rozwijania pasji. Pamiętajcie, że przyszłość należy do was – powiedziała wojewoda.
Organizatorem przedsięwzięcia jest Podkarpacki Kurator Oświaty we współpracy ze Stowarzyszeniem Laboratorium Edukacji LAB-ED w Leżajsku i partnerstwie z Zespołem Szkolno-Przedszkolny Nr 2 w Leżajsku, Politechniką Rzeszowską oraz Fundacją Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu „Dolina Lotnicza”.
Wydarzenie odbywa się pod patronatem Prezesa Rady Monistów Mateusza Morawieckiego. Ceremonia wręczenia nagród została zaplanowana na 20 kwietnia br.
Konkurs GG Robot to wynik doświadczeń w pracy z uczniami, którzy chcieli rozwijać zainteresowania programowaniem, automatyką i robotyką. Został zapoczątkowany w 2014 r. w Zespole Szkół im. Prof. Franciszka Leji w Grodzisku Górnym w gminie Leżajsk na Podkarpaciu. Zbierane przez lata kompetencje, czy to w zakresie pracy z uczniami, czy też poprzez przygotowywanie młodych adeptów robotyki do konkursów zaowocowały oryginalnymi rozwiązaniami, które zostały wprowadzone do praktyki w postaci programu GG Robot. Aktualnie jest to konkurs ogólnopolski na podstawie zawieranych porozumień z właściwymi kuratorami oświaty. W konkursie biorą także udział drużyny zagraniczne.
Koncepcja konkursu
Konkurs GG Robot jest tak naprawdę programem edukacyjnym, mającym na celu przygotowanie uczniów do kształcenia politechnicznego, ze szczególnym uwzględnieniem automatyki i programowania. Tematyka budowy autonomicznych robotów mobilnych ma zachęcić i zaangażować uczniów szkół podstawowych i średnich do nauki: automatyki, programowania, komputerowego wspomagania projektowania (CAD), mechaniki. Całość programu jest zorganizowana w formie atrakcyjnego konkursu, który nie wyklucza uczniów z uczestnictwa na żadnym z jego etapów. Dodatkowo program kładzie duży nacisk na pracę zespołową. Grupy muszą zdefiniować zadania dla każdego uczestnika i wspólnie realizować projekt, jakim jest udział w konkursie. Prowadzone są warsztaty szkoleniowe dla uczestników programu i opiekunów drużyn.
Dlaczego roboty?
Aby uczniowie mogli wykorzystać w praktyce informacje i umiejętności, których uczą się w szkole, muszą być w stanie ich użyć w sposób dla siebie znaczący. Projektując, budując, programując i dokumentując roboty, uczniowie wykorzystują umiejętności z zakresu nauk ścisłych, inżynieryjnych, technologii, matematyki i umiejętności językowych we wspólnym, praktycznym projekcie, który wzmacnia ich proces uczenia się. Działania robotów opierają się na informacjach z czujników, w połączeniu z programem komputerowym napisanym przez uczniów. Roboty, wykorzystywane w GG Robot muszą być całkowicie autonomiczne i polegać na komputerowym programie, napisanym przez uczniów, który kontroluje ruch robota i wszystkie manewry wykonywane na planszy konkursowej. Aby wykonać zadania, każdy robot musi wykorzystywać czujniki do wykrywania zmian światła, odległości, koloru i innych parametrów.
GG Robot – Ogólnopolski Konkurs Budowy i Programowania Robotów