– Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie jest jednym z 17 takich centrów funkcjonujących w Polsce i mających bardzo istotne znaczenie dla systemu bezpieczeństwa wewnętrznego w naszym kraju – powiedziała wojewoda dodając, że w 2021 roku na numer alarmowy 112 obsługiwany przez rzeszowskie CPR wpłynęło ok. 849 tys. zgłoszeń, z czego ponad 531 tys. to zgłoszenia niezasadne (fałszywe i anulowane), co stanowi ponad 62% wszystkich zgłoszeń.
– Niezwykle istotne jest to, abyśmy zwracali uwagę na prawidłowe wykorzystanie numeru 112, ponieważ jego blokowanie może skutkować tym, że osoba która znajduje się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia, na ten numer się nie dodzwoni – powiedziała Ewa Leniart zaznaczając, jak istotne jest upowszechnianie wiedzy o numerze 112, który jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej i służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska.
Jak dodała wojewoda, w ubiegłym roku do poszczególnych służb została przekazana następująca liczba zgłoszeń: Państwowe Ratownictwo Medyczne – 128 120, Policja – 123 377, Państwowa Straż Pożarna – 14 587, pozostałe służby (Pogotowie Energetyczne, Pogotowie Wodociągowe, itp.) – 41 407.
W ramach „odmiejscowienia” wewnętrznego systemu powiadamiania ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują także zgłoszenia przychodzące z Polski. W ubiegłym roku operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsłużyli 37 282 zgłoszeń. Natomiast pozostałe centra powiadamiania ratunkowego przejęły z naszego terenu
15 278 zgłoszeń.
W 2021 roku w systemie powiadamiania ratunkowego nastąpiła ważna zmiana. Obok zgłoszeń skierowanych do numerów alarmowych 112 i 997, CPR przejęły obsługę połączeń kierowanych na numer 998. Wybierając numery alarmowe 112, 997 oraz 998 dodzwonimy się do operatorów numeru alarmowego 112, którzy na podstawie zebranych informacji zakwalifikują zgłoszenie, a następnie przekażą do właściwych podmiotów ratowniczych i podmiotów pomocniczych, którzy dysponują własne zasoby ratownicze na miejsce zdarzenia.
– Numer alarmowy 112 ma szczególne znaczenie podczas trwającej aktualnie pandemii, gdzie centra powiadamiania ratunkowego stanowiły i dalej stanowią kluczowe ogniwo w kwestii obsługi zgłoszeń dotyczących COVID-19, a pracujący w nich operatorzy numeru alarmowego 112 wykazują duże zaangażowanie oraz rzetelność w realizacji swoich obowiązków służbowych, za co serdecznie dziękuję – powiedziała Ewa Leniart.
Wojewoda, w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego, wręczyła wyróżniającym się operatorom tabliczki pamiątkowe jako podziękowanie za profesjonalizm, rzetelność, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i codzienne zaangażowanie.