Pomiar na drogach krajowych wykonywany jest metodą wideorejestracji w wybranych dniach pomiarowych.
Na potrzeby realizacji pomiaru ruchu, sieć dróg krajowych została podzielona na tzw. odcinki pomiarowe, których granice zlokalizowane są przede wszystkim:
- na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi,
- na granicach miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców,
- na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi,
- w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp.).
W województwie podkarpackim GDDKiA zarządza siecią 896 km dróg krajowych, z czego autostrada A4 to ponad 166 km, a droga ekspresowa prawie 84 km.
Tegorocznym pomiarem objętych będzie w naszym regionie 130 punktów, w tym 12 odcinków pomiarowych będzie zlokalizowanych na A4, a 13 na drodze ekspresowej.
Pomiary prowadzone będą zarówno w dzień jak i w nocy. Następnie na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery określona zostanie liczba przejeżdżających pojazdów.
GDDKiA w Rzeszowie zaznacza, że pomiary realizowane w trakcie GPR dotyczą wyłącznie zliczania pojazdów przejeżdżających przez dany przekrój pomiarowy oraz określania ich sylwetek. Nie dostarczają one informacji o trasach, jakimi poruszają się pojazdy, w związku z tym na potrzeby GPR nie są rejestrowane numery tablic rejestracyjnych.
Pomiary prowadzone są na sieci dróg krajowych i wojewódzkich, z wyjątkiem tych odcinków, za które odpowiadają władze miast na prawach powiatu. Przeprowadzane są cyklicznie (co 5 lat) i dostarczają najważniejszych informacji o ruchu drogowym. Wyniki GPR stanowią podstawę działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej, na poziomie krajowym.
Zebrane dane są dla nas niezmiernie istotne w codziennej pracy – tłumaczy GDDKiA. – Korzystamy z nich m.in. przy planowaniu rozwoju sieci transportowych oraz tworzeniu i ocenie prognoz ruchu. Dane uzyskane z GPR są kluczowe przy podejmowaniu wielu decyzji, m.in. związanych z ustalaniem priorytetów inwestycyjnych na sieci drogowej, klasyfikacją ciągów drogowych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Dane służą nam również w pracach związanych z utrzymaniem sieci drogowej i w zarządzaniu ruchem. Wykorzystywane są m.in. do planowania koniecznych prac remontowych, przy ocenie projektów organizacji ruchu, obliczaniu przepustowości czy też do określania lokalizacji elementów systemów zarządzania ruchem. Wyniki GPR to także cenne źródło danych do analiz ekonomicznych, oceny efektywności inwestycji i rozliczania poniesionych wydatków.
Podstawową informacją, którą GDDKiA uzyska dzięki pomiarowi ruchu pojazdów, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Ta liczba pokaże, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi. To jednak nie wszystko.
Będzie też mierzyć:
- średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
- średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
- średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00),
- średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00),
- średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00).
Kategorie pojazdów, które będą zliczane podczas podstawowego pomiaru ruchu, to:
- samochody osobowe,
- motocykle i motorowery,
- lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),
- mikrobusy,
- samochody ciężarowe bez przyczep,
- samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami,
- autobusy,
- ciągniki rolnicze,
- rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.
Pomiary wideo rozpoczęły się dziś (23 stycznia). Dla dróg krajowych przewidziano 9 dni pomiarowych, w których prowadzone będą pomiary wideo. W przypadku dróg wojewódzkich pierwsze pomiary przewidziane są na marzec 2025 r., a liczba dni pomiarowych wynosi maksymalnie 5.
Źródło i foto: GDDKiA w Rzeszowie