Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Rozpoczyna się realizacja drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla – Barwinek

Data publikacji: 11 października 2022Rozpoczyna się realizacja drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla - Barwinek (granica państwa), stanowiącej część międzynarodowego szlaku Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W uroczystości podpisania umowy wziął udział II wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr.

Rozpoczyna się realizacja drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla - Barwinek

Wykonawcą zadania, na którego realizację 10 października 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę, będzie firma Polaqua.

Wartość umowy na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km to 1,54 mld zł. Inwestycja powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

– Budowa nowej trasy między Duklą a Barwinkiem to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19, zarówno pod względem budowy geologicznej, jak i uwarunkowań środowiskowych. To odcinek z licznymi wiaduktami, mostami i estakadami, na którym występuje duże ryzyko powstawania osuwisk, dlatego przed projektantami i wykonawcą stoi bardzo duże wyzwanie – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

W ramach zadania powstanie droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. Wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Inwestycja obejmuje ponadto budowę wielu obiektów inżynierskich, m.in. 15 estakad w ciągu trasy głównej, z których najdłuższa o długości  ok. 1,1 km będzie rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m. Powstanie również 10 mostów, 6 wiaduktów drogowych, 6 przejść dla zwierząt (4 dla zwierząt małych, 1 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Ukończenie prac projektowych i robót budowlanych, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, zaplanowano w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 1 grudnia do 31 marca podczas prac budowlanych).

Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek przebiegać będzie przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). W ramach przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża wykonano ok. 1640 otworów badawczych o głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o głębokości od 1 do 22 m. 

Szlak Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.   

 Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:  

• 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),     

• 60,4 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek),    

• 24,1 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka). 

Na podstawie informacji Ministerstwa Infrastruktury