Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Wznawianie pracy przedszkoli i żłobków

Data publikacji: 5 maja 2020Informacje dotyczące zajęć opiekuńczych w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz w żłobkach i klubach dziecięcych.  

Stopniowe uruchamianie pracy przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego w ramach odmrażania gospodarki, nie oznacza całkowitego powrotu do stanu przed pandemią i tym samym pełnego funkcjonowania tych placówek. Placówki te będą przede wszystkim organizować zajęcia opiekuńcze oraz w miarę możliwości, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze. Przedszkola muszą także stosować się do wytycznych opracowanych przez Ministra Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.

Jeżeli dyrektor nie ma możliwości otwarcia przedszkola od 6 maja br., np. z uwagi na brak możliwości spełnienia wytycznych dotyczących BHP oraz szczegółowych wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, wówczas może, za zgodą organu prowadzącego, zawiesić na czas ograniczony działalność placówki do czasu wypełnienia tych wytycznych. O tym fakcie musi jednak poinformować właściwego Kuratora Oświaty.

Praca nauczyciela w przedszkolu polega, między innymi, na tzw.:

  • edukacji sytuacyjnej, polegającej na tym, że nauczyciel adaptuje formy przeprowadzania zajęć i ich treści do sytuacji. Nauczyciel pracuje z dziećmi na tych treściach, które po modyfikacji pasują do zaistniałej sytuacji, także w miarę możliwości dla tych dzieci, które nie biorą udziału w zajęciach grupowych;
  • oraz na tzw. integracji metodycznej, czyli nauczyciel może z dziećmi w grupie (przedszkolnej) pracować jedną metodą na danym materiale programu nauczania, aby dzieciom, które nie przebywają na zajęciach, zaproponować realizację tego samego materiału przy wykorzystaniu innej metody.

Opieka nad dziećmi w przedszkolu

Możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego jest adresowana przede wszystkim do rodziców, których charakter pracy i wykonywane obowiązki zawodowe wymagają przebywania poza miejscem zamieszkania. Otwarcie przedszkoli to realna pomoc rodzicom.

W przypadku, gdy rodzice zdecydują się na pozostanie z dzieckiem w domu, do 24 maja będą mogli korzystać z zasiłku opiekuńczego. Przysługuje on rodzicom dzieci do 8. roku życia.

W przypadku, gdy przedszkole nie będzie mogło przyjąć wszystkich chętnych dzieci, decyzja w tej sprawie należy do organu prowadzącego. W przypadku samorządowych publicznych przedszkoli organem prowadzącym jest wójt/burmistrz/prezydent miasta, który w ramach prowadzonej sieci może wskazać rodzicom inne przedszkole, które zapewni opiekę.

Dobra współpraca rodziców z nauczycielami

Dotychczasowa współpraca nauczycieli wychowania przedszkolnego i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym przebiegała bardzo sprawnie. Zachęcamy zatem do tego, aby kontynuować podjęte działania. Prosimy nauczycieli, aby w miarę możliwości w dalszym ciągu wspierać dzieci, które zostaną w domu oraz ich rodziców.

Nadal aktualna pozostaje oferta programów telewizyjnych i radiowych oraz wcześniej przekazane wskazówki do realizowania ciekawych gier, a także zabaw edukacyjnych w warunkach domowych.

W okresie, gdy działalność przedszkola zostanie zawieszona na mocy decyzji dyrektora, za zgodą organu prowadzącego, nauczyciele nadal prowadzą zajęcia przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość.

https://www.gov.pl/web/edukacja/wytyczne-gis-otwarcie-przedszkoli

https://www.gov.pl/web/edukacja/zajecia-opiekuncze-informacja-men

 

Otwarcie żłobków i klubów dziecięcych

Otwarcie placówek opieki nad najmłodszymi dziećmi będzie możliwe od 6 maja. To możliwość i wybór, a nie przymus. Od czego należy zacząć? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podpowiada jak przygotować się do otwarcia żłobka czy klubu dziecięcego. Bezpieczeństwo dzieci i pracowników to priorytet.

Od środy 6 maja organy prowadzące żłobek czy klub dziecięcy mogą je otworzyć, mając na uwadze wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Pierwsze wytyczne trafiły 29 kwietnia do wojewodów, samorządów oraz do wszystkich żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów. Wytyczne te skierowane są do prowadzących instytucje, dyrektorów placówek, a także opiekunów i rodziców, którzy będą mieli największy i bezpośredni kontakt z dziećmi.

– Otwarcie żłobka lub klubu dziecięcego to możliwość, a nie nakaz. Podyktowane jest to różną sytuacją w regionach oraz różnym stopniem przygotowania placówek do otwarcia. Organ prowadzący na podstawie dotychczasowych przepisów ogólnych może zamknąć wszystkie żłobki i przedszkola na swoim terenie – tłumaczy minister Marlena Maląg.

Ministerstwo Rodziny wydając wytyczne stało na stanowisku, że biorąc pod uwagę różną sytuację epidemiczną w kraju, szczegółowe zasady otwarcia poszczególnych żłobków ustalane będę we współpracy z lokalnym sanepidem. W odpowiedzi na głosy samorządów domagające się precyzyjnych ogólnopolskich wytycznych wydano drugie wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego dla wszystkich rodzajów placówek opieki nad małym dzieckiem. Uszczegółowiają one poprzednie wytyczne, dołączono do nich także instrukcje m.in. mycia i dezynfekcji rąk oraz prawidłowego zdejmowania maseczki i rękawiczek.

Przygotowanie żłobków i klubów dziecięcych do otwarcia. Od czego zacząć?

Zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 to wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawuje nadzór nad żłobkami, zarówno publicznymi, jak i prywatnymi, co do spełnienia warunków w zakresie bezpieczeństwa i higieny. Dodatkowo sanepid w każdym momencie może przeprowadzić w żłobku kontrolę, co do spełnienia warunków

– W pierwszej kolejności placówka musi zweryfikować czy może zapewnić realizację wytycznych resortu rodziny i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Po drugie, powinna zebrać – zdalnie, np. telefonicznie lub mailowo – informacje od rodziców o liczbie dzieci, które po otwarciu instytucji byłyby powierzone opiece oraz na jaki czas. Po trzecie kluczowa jest współpraca podmiotu prowadzącego instytucję opieki z inspekcją sanitarną. Decyzja o uruchomieniu oraz o zastosowanych środkach bezpieczeństwa powinna zostać skonsultowana z powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną – wskazuje minister Marlena Maląg.

Do żłobków i klubów dziecięcych są przekazywane środki ochrony

Jak zaznacza minister Marlena Maląg, Rząd pomaga samorządom w realizacji ich zadań własnych, a do żłobków i klubów dziecięcych są przekazywane środki do dezynfekcji. Takie środki z zasobów Agencji Rezerw Materiałowych przekazane zostały już wojewodom, a ci przekazują je do gmin.

– Część województw, np. małopolskie, już rozwiozło środki do gmin, które następnie przekazują je do żłobków – mówi szefowa resortu rodziny.

Monitoring otwierania placówek, infolinia dla zainteresowanych

– Wysłaliśmy ankietę do żłobków i klubów dziecięcych, a także prosimy samorządy o przekazywanie danych na temat terminów otwarcia placówek. Liczymy na aktywność samorządów i współpracę. Z informacji, jakie do nas docierają, wynika, że samorządy rozważają otwieranie żłobków po 11 maja, a organy prywatne – jak najszybciej – zauważa minister Maląg.

Przygotowany został również zbiór najważniejszych pytań i odpowiedzi dla placówek wyjaśniających, jak przygotować placówkę do otwarcia. Uruchomiona została także specjalna infolinia (22 461 60 68), dyżurni eksperci od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-15.00 będą odpowiadać na pytania i wątpliwości.

https://www.gov.pl/web/rodzina/jak-przygotowac-sie-do-otwarcia-zlobkow-i-klubow-dzieciecych-mrpips-odpowiada